Los bericht bekijken
Oud 11 januari 2007, 21:53   #23
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Vankrunkelsven Bekijk bericht
Er zijn twee problemen: aan de ene kant worden er meer en meer mensen ouder en werken we nog met te weinig om genoeg 'sociaal zekerheidsgeld' in het kastje te brengen. Aan de andere kant nemen de mogelijkheden in de GHzoerg steds toe en hebben we meer geld nodig.
Oplossing: allemaal een beetje laner blijven werken. Alleen behandelingen die bewezen hebben werkelijn efficiënt te zijn terugbetalen. Zo kunnen we nog veel besparen.
Op zich een goed plan, maar loopt men hiermee niet het risico dat sommige mensen vreselijk uit de boot vallen?
De link tussen 'ziek zijn', 'diagnose' en 'behandeling' is niet eenvoudig te maken. Ikzelf heb, als chronische pijnpatiënt, mijn leven toch wel gered zien worden dankzij de omstreden osteopathie.

Daarnaast kan de vraag gesteld worden wie bepaalt wanneer een behandeling bewezen efficiënt is. Voor dat 'bewijs' is ook onderzoek nodig. Het zou jammer zijn dat iemand niet kan geholpen worden omdat het onderzoek naar de behandeling die haar/hem zou kunnen helpen niet goed of niet uitgebreid genoeg gevoerd is.

De laatste decennia zijn er veel nieuwe behandelingsmethoden ontwikkeld. Een nieuwe behandelingsmethode is zelden 'bewezen efficiënt', wegens gebrek aan tijd om de effectiviteit van die behandelingswijze grondig te onderzoeken. Nieuwe behandelingswijzen lopen dus het risico nooit terugbetaald te worden vooraleer ze 'bewezen efficiënt' zijn, terwijl ze wel levens kunnen redden. Om te leren of iets efficiënt is heb je trouwens vaak toch wel behandelde patiënten nodig. Als die patiënten die behandeling niet kunnen betalen omdat er geen terugbetaling is, loop je dus het risico het onderzoek naar die behandeling ernstig te vertragen.

Verder vraag ik me af of je 'efficiënt' bedoelde of 'effectief', want ik denk dat er toch wel een verschil is tussen die twee termen. In het klinisch psychologisch onderzoek maken we een onderscheid tussen 'efficiënte' en 'effectieve' behandelingen. Een behandeling kan effectief zijn maar niet efficiënt. Zou u die behandelingen ook willen schrappen van de terugbetaling?

Dank voor uw antwoord.