Los bericht bekijken
Oud 12 januari 2007, 18:33   #170
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Het is vanuit de werkgever gezien op economisch gebied idd zeer logisch. Net zo is het vanuit de vrouw bekeken zeer logisch dat ze hier tegen agiteren.
Ik ben al zeer blij met die nuance!

Citaat:
Wat ik mezelf afvraag is: Moet je deze (economisch zeer logische) discriminatie laten gebeuren of moet je deze discrimatie vanuit de overheid bestrijden?
Als je dit vanuit de overheid wil bestrijden; Hoe doe je dit dan? Door middel van extra controles misschien? Het probleem hierbij is dat je in principe alleen maar kan kijken of een man en een vrouw in precies dezelfde functie, etc hetzelfde betaald krijgen. Iedereen zal het met me eens zijn dat dit zelden voorkomt en dat extra controles daardoor geen reeele optie zijn.
Een andere oplossing is het vanuit de overheid toepassen van positieve discriminatie, bijvoorbeeld door het compenseren van die loonkloof. Dit heeft echter ook grote nadelen en het idee alleen al dat je discrimatie door individuen gaat aanpakken met discrimatie door de overheid spreekt mij zeer tegen.
In de eerste plaats moeten vrouwen beter op de hoogte gebracht worden van hun wettelijke rechten. Want vaak kennen ze die niet en kunnen die dus ongestoord met de voeten worden getreden door werkgevers. Maar verder is het belangrijk dat er zogenoemde sekseneutrale functiewaarderingssystemen worden gebruikt. Iets wat nu niet het geval is. De nu gebruikte systemen zijn veel subjectiever en laten dus meer ruimte open voor discriminatie. En vooral is er nog steeds nood aan een mentaliteitswijziging, want zoals uit verschillende reacties in deze thread blijkt, wordt een vrouw nog door sommigen aanzien als effectief minder waard en/of minder geschikt!!!

Laatst gewijzigd door Edina : 12 januari 2007 om 18:39.
Edina is offline   Met citaat antwoorden