Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
niettemin blijft het oppassen geblazen...
|
Tsja, het is niet gemakkelijk om hier veel rationeels over te zeggen. De gemiddelde temperatuur schommelt, er kunnen ijstijden komen, warme periodes, ook periodes waarin de temperatuur extreem snel stijgt en daalt, en dat allemaal zonder menselijke tussenkomst. De factoren die deze schommelingen leiden zijn voor een groot stuk niet gekend, en er kan ook een belangrijke chaotische component inzitten. Dat is de laatste tien- of honderduizenden jaren zo geweest en er is geen reden om aan te nemen dat die natuurlijke wisselvalligheden nu hebben opgehouden met te bestaan. Dat gaat dus verder. In de twintigste eeuw komt daar dan de CO2-stijging bij door menselijke activiteit. Die kan voor 80% of voor 0,1% verantwoordelijk zijn voor de plusminus 0,6°C stijging in de 20ste eeuw; ik weet dat niet. Evenmin ken ik de waarde van de optimale temperatuur; ik denk zelfs niet dat die objectief te bepalen valt – dat is eerder een kwestie van waardering en inschatting van aangenaamheden en onaangenaamheden. Men bevindt zich dus in een situatie die men kan vergelijken met die van een door de nacht rijdende bestuurder in een voortdurend spontaan naar links en naar rechts uitzwenkend voertuig, waarvan de beweging door de chauffeur enkel met uiterste krachtinspanning en extreem hoge kosten een ietsiepietsie naar links of naar rechts kan beïnvloed worden, evenwel zonder dat de chauffeur weet welke van beide richtingen – links of rechts, koud of warm – nu eigenlijk de beste of de meest verkieselijke is.
Wat mij daarentegen wel zeker lijkt is het volgende. Het op poten zetten van een
global warming –paniekindustrie biedt aan politici brede mogelijkheden om hun machtssfeer uit te breiden, nieuwe belastingen te heffen, per vliegtuig allerhande onzinnige klimaatconferenties te gaan bijwonen en daar peptalk te gaan verkopen (zodat men in de gazet komt), nieuwe bemoeialinstituten en dito wetten te genereren, nieuwe aan elke democratische controle ontsnappende internationale instellingen te creëren en die van macht & middelen te voorzien enz. Machthebbers hebben
altijd belang bij paniek en schrik.