Discussie: België = 3 talen
Los bericht bekijken
Oud 15 januari 2007, 15:31   #5
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Ja zeg dan kunnen we in de toekomst er nog Turks en Pools bijpakken ook.

Dat ze zich aanpassen aan de voertaal van de regio, en thuis hun taal spreken. Een Turkse maat van me woont al 20 jaar in België, weliswaar niet in een ghetto, en is perfekt Nederlandstalig opgevoed. Thuis spreken ze Turks tegen elkaar maar erbuiten vloeiend Nederlands. En zo hoort dat ook te zijn.

Het is zo al problematisch genoeg. Ik heb zelf niet zoveel affiniteit met talen maar als ik bij mijn Waalse copain ben dan tracht ik Frans te spreken, als het echt niet lukt Engels. Hij kon indertijd kiezen tussen Engels en Nederlands als tweede taal in 't school, en met dat de meesten voor Engels kozen... Het enigste dat hij kent is "jullie is varken" .

Hij vindt trouwens zelf dat men verplicht Nederlands zou moeten geven vanaf 11 jaar in la Wallonie, zoals dat met Frans in Vlaanderen gebeurt.

Ik ging eens met hem naar een Turkse winkel in Gent om olijven te kopen, en de man achter de kassa verstond geen woord Nederlands, Frans noch Engels. Wse hebben het hem met handen en voeten moeten uitleggen wat we wilden. Zo'n toestanden zijn toch ongehoord.
Paracelsus is offline