Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide
Gelukkig dat u zich snel corrigeerde door er een Nederlandstalig liedje bij te voegen... Beginnen met een Franstalig is veelzeggend... Maar is het dat maar?
Misschien moet u toch eens mijn vorige repliek eens nalezen. En ik vul aan ... als je de Koerden een land geeft dan zullen veel problemen in Irak, Turkije, ... opgelost zijn. Als je de Palestijnen een land geeft, dan zullen veel problemen opgelost zijn. Enzovoort. De sleutel ligt hem er in dat je een volk, een maatschappij die zich verbonden voelt de kansen geeft zich te ontwikkelen, zich te ontplooien op vlak van cultuur, taal, kunst, muziek, onderwijs, gezondheidszorg, ethiek, economie, ... Dat volk zal herrijzen en vervolgens internationaliseren, waarmee ik wil zeggen dat van onderen uit men internationale verbanden zal leggen. Waar zal men die leggen in het Europa van morgen. Niet het Europa van vandaag, want daar schort nog te veel aan. Subsidiariteit heet dat. Dat is de sleutel voor vrede in vele regio's.
|
Natuurlijk hebben de Koerden en de Palestijnen recht op een eigen staat.
Liefst zo vlug mogelijk. U moet echter de toestand in die landen niet vergelijken met hier. Hier worden de mensen niet onderdrukt of dagelijks vernederd, hun verplaatsingen gecontroleerd zodat zelfs ziekenwagens niet op tijd in de ziekenhuizen aankomen. Daar missen ze zelfs het elementaire om deftig in leven te blijven.
En vandaag wordt Europa vooral belemmerd door de talrijke nationalisten
die weigeren in te zien dat morgen een grote Europese mogendheid een noodzaak is om niet te verzwakken tegenover de andere megaspelers.
Nationalisten verliezen hun tijd en energie in kleinere projecten, en dat terwijl de anderen groeien, terwijl de wereld nood heeft aan internationale samenwerking. Een zwak Europa zal in de toekomst niets te zeggen hebben. En als Europa niets te zeggen heeft wat denkt u dat Vlaanderen te zeggen zal hebben in de grote wereld ?
ps. en Belgen hebben een cultuur, ze tellen op in plaats van af te trekken, ze hebben de cultuur van Vlaanderen plus de cultuur van Wallonië.