Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik ben misschien geen separatist maar ik ga wel 100% akkoord met u over uw laatste paragraaf ("Indien........"). Het buitenland in het algemeen lacht met ons land. Logisch aangezien België alles doet om belachelijk te lijken : de wegenvignet terwijl onze wegen slecht zijn, de communautaire brol, Michel Daerden, de docu-fictie van de RTBF............
|
Is het niet fijn ? "Ceci n'est pas un pays"
De ganse 19de eeuw was België het meest ontwikkelde industriële land ter wereld. Tot op heden heeft België per hoofd van de bevolking het meeste export ter wereld. Op het gebied van research in de geneeskundige, pharmaceutische industrie staan we aan de top - vergelijkbare resultaten heeft slechts Finland op gebied van GSM technologie. Toen ik internationaal onderhandelde over samenwerking met andere europese bedrijven op transportgebied gaf ik me er al vlug rekenschap van dat ik geen klein land maar een echte reus vertegenwoordigde.
De door A.Christie gecreeërde detective "Hercule Poirot" geeft goed aan hoe men België in het algemeen ziet : bij een eerste beschouwing een beetje om te lachen, maar op het einde verpletterend. Zowel onze literatuur (Franstalige & Nederlandstalige) geldt in de respectieve taalgebieden als het beste wat er is, om van de schilderkunst en de Muziek nog maar te zwijgen. Ludwig van Beethoven"s ouders kwamen uit Mechelen... om maar iets te noemen.
Overigens zijn we nog altijd een voorbeeld over de vraag hoe men met taal- en cultuurdiversiteit kan omgaan. Studenten van over de ganse wereld komen ons "systeem" bestuderen en geraken uit deze wonderlijke surrealistische wereld ook moeilijk wijs.
Oscar Wilde stelde reeds : "All art is quite useless" je mag er gerust aan toevoegen "..and Belgium is a work of Art"
Als de eenmaking van Europa het verdwijnen van België inhoudt vind ik dat men ipv Europa te integreren men er beter aan zou doen om België te vergroten.