Los bericht bekijken
Oud 18 januari 2007, 11:12   #24
IlluSionS667
Banneling

IlluSionS667's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Ik betwist dus niet dat er rond die periode mensen hebben bestaan die Jezus heetten.
Maar de Jezus zoals wij hem kennen heeft nooit bestaan: hij is een historisch amalgaam van al die Jezussen samen en hij is geschapen naar het beeld en de gelijkenis van zij die er belang bij hadden.
Een interessante thesis die ik voor het eerst lees, al lijkt mij die nogal onwaarschijnlijk. Tenslotte werden mensen gewoonlijk beschreven op basis van hun geboorteplaats (Jezus van Nazareth), het beroep van hun vader (Jezus de timmermanszoon) en dergelijke. Dat beperkt het aantal mogelijkheden uiteraard. Ook kun je uit bronteksten gemakkelijk afleiden of het om dezelfde persoon gaat, op basis van beschrijvingen van zijn beschreven daden en uitspraken of zijn beschreven populariteit.

Wat is je bron voor deze eigenaardige stelling?

Citaat:
Er zijn inderdaad biologen die beweren dat er verschillende menselijke rassen bestaan, maar die hebben het bij het verkeerde eind. Er bestaat een oneindige variatie tussen mensen en je zou dus kunnen spreken van duizenden of misschien 6 miljard rassen.
Een ras is niet meer een groep mensen met een hele reeks gemeenschappelijke kenmerken die ten gevolge van natuurlijke evolutie zijn ontstaan en zich doorheen generaties verder hebben gespecifieerd. Er zijn wel degelijk gegronde wetenschappelijke argumenten voor een indeling in rassen.

Uiteraard is elk mens uniek, maar eveneens is elk ras en elk volk uniek en hebben deze voldoende gemeenschappelijke kenmerken om ze als dusdanig te definiëren.

Citaat:
Maar strikt wetenschappelijk gezien is er slechts één menselijk ras, alle anderen zijn uitgestorven. Er zou sprake zijn van diverse menselijke rassen indien de Neanderthalers of de Homo Floresiensis of hun kinderen hier nog zouden rondlopen.
U gooit biologische concepten als "ras" en "soort" door elkaar. Neanderhalers en de Homo Floresiensis waren geen mensenrassen maar een hele andere soort.

Citaat:
Maar eigenlijk mist u de essentie van mijn post
Dit mis ik niet. Die deel ik gewoon min of meer.
IlluSionS667 is offline