Discussie: online universiteit
Los bericht bekijken
Oud 18 januari 2007, 12:30   #49
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, je mag de campussen volgen zonder echt ingeschreven te zijn en moet dan het examen afleggen.
En je mag je aanmelden om enkel het examen af te leggen.
Dat klopt niet. Met een examencontract mag je de lessen niet meevolgen.
Vakken met practica kunnen dan ook niet met een examencontract gevolgd worden, wel met een creditcontract.

Citaat:
De duidelijke omschrijving en de titel vrije student zijn verdwenen, het systeem bestaat echter nog steeds.
Sommige werklozen en invalide gebruiken het om zich behoorlijk bij/om te scholen, maar mogen van de wet niet ingeschreven zijn. Anders verliezen zij hun uitkering en dus hun inkomsten.
Dat klopt ook niet. Je mag als werkloze ingeschreven zijn voor maximum 26 studiepunten binnen diplomacontracten of creditcontracten. Deeltijds student, dus. Tenzij de opleiding 's avonds doorgaat (bijv. AILO), dan mag je de opleiding voltijds doen. Daarnaast mag je zoveel examencontracten doen als je wil, tot zolang je de toestemming krijgt van de academisch verantwoordelijke.

Citaat:
Dit is ook de reden waarom vele zich pas op het laatste ogenblik inschrijven bij de open universiteit. Dan moeten ze enkel het examen afleggen en verliezen zij hun uitkering niet.
je haalt open universiteit en examencontracten hier nu wel flink door elkaar.
Wat je zegt klopt trouwens niet. Als je enkel het examen wil afleggen, moet je je inschrijven via examencontract en dan kun je je uitkering niet verliezen. Als je je laattijdig inschrijft met een creditcontract of een diplomacontract en je schrijft je in voor meer dan 26 studiepunten, dan ben je alsnog meer dan halftijds geschreven en verlies je toch nog je uitkering. Je zult je trouwens in heel veel bochten moeten wringen om nog 'ophet laatste ogenblik' te moeten inschrijven. Voor vakken in het tweede semester geldt aan de ugent de uiterste inschrijvingsdatum van 15 maart (met creditcontract dus, voor een diplomacontract is het dan al veel te laat). Als je daarna nog wil inschrijven, moet je speciale toestemming hebben en die wordt maar zelden verleend.

Wat invaliditeit betreft, ken ik de regelgeving niet goed.
Misschien dat het ondertussen gewijzigd is, maar een aantal jaar geleden kon je, mits toestemming van de adviseur, voltijds dagonderwijs volgen. Sommige mutualiteiten betalen zelfs (een deel van) de studiekosten terug in sommige gevallen. Ik kan eens informeren bij m'n moeder, die werkte bij een mutualiteit.


[/quote]Maar waarom er in de Benelux zoveel tegenstand is tegen afstandsonderwijs ligt niet aan de kwaliteit en de mogelijkheden, maar veel meer aan de mentaliteit.
Hier moet men vaak nog geen 50 km afleggen om een unif te vinden die de gewenste opleiding geeft en voor secudair onderwijs is dat vaak minder dan 20 km en basis onderwijs word in bijna elke gehucht gegeven.
De mensen zijn dus gewend iedereen naar school te sturen voor een opleiding en denken er vaak zelfs niet aan dat zij die opleiding ook op een andere manier kunnen geven.
De scholen zijn er voor de opleidingen en de bedrijven voor het werk. dat beiden ook van thuis uit kunnen is vaak een schok voor onze bevolking.
Kinderen horen op school en werknemers op het bedrijf. Thuis leren en werken word vaak als luiheid en een schande genoemd hier.
Thuis kan men dat toch niet behoorlijk, en dit terwijl 50% van de westerse bevolking thuis werkt en thuis onderwijs volgd.
In Belgie zijn er nog geen 10.000 leerplichtige die thuisonderwijs krijgen, dit is minder dan 1% vande leerplichtigen.
In sommige westerse landen ligt dat % op meer dan 65% en toch leveren deze landen even veel bekwame mensen af als ons land.

Dus waar zit de fout en het probleem.[/quote]


ik denk niet dat afstandsonderwijs beter is dan face-to-face onderwijs. Voor sommige mensen wel, maar dan praat je over individuele gevallen, net zoals face-to-face onderwijs beter is voor sommigen.
Interactief onderwijs inschakelen in het klassieke ex cathedra onderwijs heeft wél een toegevoegde waarde, maar dat kan perfect in het klassieke onderwijs ingepast worden. Het gaat erom de leerdoelen en de leermethode op elkaar af te stemmen, waardoor je uiteindelijk op een gemengd systeem zou uitkomen afhankelijk van de leerdoelen en het leermateriaal.


Het is inderdaad ontzettend makkelijk om in vlaanderen naar school te gaan. Ik denk dat veel kinderen en jongeren ook graag kiezen om naar school of universiteit te gaan, in plaats van thuisonderwijs of afstandsonderwijs te volgen. Het biedt toch een resem sociale contacten die sommigen anders toch wel zouden missen, en ook een hele hoop plezier.
Ik zou er als 17-jarige niet voor gekozen hebben om universiteit op afstand te doen. Ik ben niet echt naar de les geweest, maar gewoon het op kot gaan, groepswerken met anderen,... zijn toch wel fijn en zorgen er ook voor dat je al enig sociaal netwerk hebt (in je werkveld) als je afstudeert. Daarnaast zou ik niet weten hoe men sommige vakken op afstand zou moeten geven. Ik zie een begeleider binnen afstandsonderwijs je nog geen tips geven over je nonverbaal gedrag, tenzij je met videos gaat werken, maar die moeten dan wel in real time zijn, en dan kun je zowel in groep wat gaan oefenen, niet waar?


Bij kinderen is thuisonderwijs eigenlijk enkel mogelijk als één van de ouders niet werkt, tenzij gepensioneerde grootouders zich fulltime met de kinderen willen bezighouden, maar zo zijn er ook niet veel. Ik denk ook niet dat je daar snel verandering in krijgt. Ten eerste maken heel wat tweeverdieners geen probleem van hun tweeverdienersschap. Ik ken in mijn omgeving eigenlijk niemand van mijn generatie die niet wil gaan werken. De meeste mensen uit mijn omgeving hebben gestudeerd, en willen graag iets gaan doen met dat diploma. De grootouders van nu zijn ook niet meer de grootouders van vroeger. Grootouders van nu willen dingen doén, uitstapjes maken, vrijwilligerswerk doen, op reis gaan,... en hebben liever niet de kleinkinderen fulltime bij zich.

Zelfs als je een mentaliteitswijziging verkrijgt omtrent thuis- en afstandsonderwijs (hoewel ik dus nog nooit iemand heb horen zeggen dat thuisstudeerders lui zijn, ga je een hele hoop andere mentaliteiten moeten wijzigen en een hoop praktische problemen aankaarten voor je aan je meer dan 65% komt.

Vanwaar komt dat cijfer trouwens en kan je het ook wat specifiëren?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden