Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2007, 14:45   #162
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Ik hoef de werking van het gerecht niet te kennen om te kunnen oordelen of sommige straffen te laag zijn. En ik heb de werking van het gerecht niet nodig om te weten dat je op geen enkel vlak iemand een zwaardere straf kunt geven voor diefstallen dan voor het onder invloed doodrijden van 2 personen. De werking van het gerecht laat mij hierbij koud en zal me een worst wezen.
Dus toch het 'tarievenboekje' van Illwill... Geen enkele rekening houden met de omstandigheden waaronder e.e.a. gebeurt of de bredere maatschappelijke impact. Geen boodschap aan de rechten van de verdediging of de praktische onmogelijkheid om iedereen die volgens jouw tarievenboekje achter slot en grendel thuishoort ook effectief op te sluiten. Gemakkelijk... Maar je zal héél veel gevangenissen mogen bijbouwen.

Trouwens, blijkbaar ben je ook niet echt gehinderd door enige historische kennis terzake: in het Georgiaanse Engeland (18de eeuw) werd je ook voor het stelen van een zakdoek naar de verste uithoek van de wereld verbannen. Helaas hadden die zeer zware straffen nauwelijks impact op de criminaliteitscijfers. Het duurde dan nog ruim twee eeuwen vooraleer het licht begon te schijnen...

Je bevestigt alleen maar wat ik al van het begin stelde: een "mening" die enkel op een primaire emotionele reactie is gebaseerd en zich niks aantrekt van de praktijk is en blijft lachwekkend.

Ik ga daarom zelfs geen poging meer ondernemen om je te verklaren waarom een recidiverende dief een zwaardere gevangenisstraf verdient dan iemand die -weliswaar door een grove fout- onopzettelijk twee mensen doodrijdt...

Trouwens: illwill... nomen est omen?

Desiderius is offline