Discussie: Wat met Brussel
Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2007, 20:56   #156
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Of Duitsland? Maar zij grenzen aan Wallonië, en bij mijn weten spreken die eerder Frans dan Nederlands, dus waarom zou België deugen voor hen en Wallonië niet? Ik wil maar zeggen dat of zij erkend zijn of niet voor ons absoluut geen positieve of negatieve gevolgen heeft. Willen zij wel erkenning?
De Duitstaligen aanzien zichzelf niet zomaar als Duitsers, maar toch nog als iets aparts. Zij zullen altijd kiezen voor het staatsverband waarbinnen zij het best hun eigenheid kunnen behouden. Binnen België hebben zij een aparte gemeenschap (die zelfs nog meer bevoegdheden heeft dan de Vlaamse en Franstalige Gemeenschap: zij zijn bevoegd voor gemeenten), binnen Wallonië zullen zij door de Walen proberen 'verwaalst' en verfranst te worden, binnen Duitsland zullen zij nietszeggende gemeenten binnen het immense Nortrhein-Westfalen worden, binnen Vlaanderen zullen zij (doordat ze niet aan Limburg grenzen) kunnen rekenen op verregaande autonomie, binnen het piepkleine Luxemburg zullen zij nog enige invloed hebben.

Ik denk dat de eerste keuze van Duitstaligen vandaag nog altijd België is. Als België er niet meer is, zullen ze voor Luxemburg kiezen. Als dat niet kan, dan sluiten ze zich liever aan bij Vlaanderen dan bij Duitstland. Aansluiting bij Wallonië zullen ze nooit accepteren.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden