Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
De Duitstaligen aanzien zichzelf niet zomaar als Duitsers, maar toch nog als iets aparts. Zij zullen altijd kiezen voor het staatsverband waarbinnen zij het best hun eigenheid kunnen behouden. Binnen België hebben zij een aparte gemeenschap (die zelfs nog meer bevoegdheden heeft dan de Vlaamse en Franstalige Gemeenschap: zij zijn bevoegd voor gemeenten), binnen Wallonië zullen zij door de Walen proberen 'verwaalst' en verfranst te worden, binnen Duitsland zullen zij nietszeggende gemeenten binnen het immense Nortrhein-Westfalen worden, binnen Vlaanderen zullen zij (doordat ze niet aan Limburg grenzen) kunnen rekenen op verregaande autonomie, binnen het piepkleine Luxemburg zullen zij nog enige invloed hebben.
|
Wat van verfransing zou er kunnen gebeuren dat nu nog niet gebeurt?
Citaat:
Ik denk dat de eerste keuze van Duitstaligen vandaag nog altijd België is. Als België er niet meer is, zullen ze voor Luxemburg kiezen. Als dat niet kan, dan sluiten ze zich liever aan bij Vlaanderen dan bij Duitstland. Aansluiting bij Wallonië zullen ze nooit accepteren.
|
Vreemd mij lijkt aansluiting bij Duitsland logischer dan bij Wallonië, en dan bij Luxemburg en helemaal op het einde Vlaanderen. Wil je Duits een officiële taal maken voor hen?
Maar ik zou eigenlijk wel eens wat meer moeten weten over hen, spreken zij vlot Frans en Engels? Of enkel Duits? Dat is ook belangrijk voor hun keuze.