Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck
Welke andere mogelijkheid heb je dan te besluiten dat eigendom met geweld afnemen diefstal is? Ik ben benieuwd.
|
Geweld is er in ieder geval niet bij betrokken. En eigendom? Waar haal jij het "recht" om te beslissen dat eigendom absoluut is? Ik zou dat eventueel nog kunnen verstaan indien iedereen vanuit dezelfde uitgangspositie vertrekt, maar aangezien dat niet het geval is, zie ik niet in waarom dat zo vanzelfsprekend is.
Citaat:
|
Overigens heeft staatsinterventie vrijwillige solidariteit grotendeels kapotgemaakt.
|
En waar vind ik voorbeelden zonder staatsinterventie waarbij vrijwillige solidariteit functioneert/functioneerde?
Citaat:
|
En zelfs als er helemaal geen solidariteit zou zijn, waar haal jij dan het "recht" om anderen hun eigendom te ontnemen en daarmee sinterklaas te gaan spelen?
|
Sinterklaas spelen impliceert cadeautjes uitdelen. Zieken de nodige zorg verlenen of mensen die niet rondkomen geld geven, noem ik geen cadeautjes. En iedereen kan ziek worden of zonder werk vallen. Iedereen is dus gebaat bij een sociale zekerheid. Het recht zit hem dus in het algemeen belang.