Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Stel ik verdien € 2000 bruto per maand. Maar omdat ik gehuwd bent met een werkende echtgenote en daarbij twee kinderen opvoed, hou ik daar maar € 1100 van over.
Vlaanderen wordt onafhankelijk en uiteraard stopt onmiddelijk de miljardenstroom naar Wallonië.
Zou ik dan netto meer verdienen en hoeveel ongeveer?
Paulus.
|
Nee omdat
Het verschil netto loon/brutto loon in principe 2 delen bevat nl. de directe belastingen en de bijdragen voor sociale zekerheid. Wat betreft de "transferts" naar Wallonië zouden die voornamelijk uit de uitbetalingen voor de sociale sekerheid bestaan. De uitbetalingen voor sociale zekerheid zijn
in hoofdzaak :
-Werkloosheidsvergoedingen
- ziektekosten
- Kindergelden
- Pensioenen
De grootte van de afhoudingen per persoon zijn gelijk qua inkomsten, de betalingen eveneens (alhoewel voor gelijkaardige behandelingen de ziektekosten per ziekenhuis beschouwd al eens verschillend kunnen zijn).
Van de zijde van de bijdragen ligt de lat ongeveer gelijk .. maw gemiddeld verdienen Walen en Vlamingen ongeveer hetzelfde & ook daardoor zijn de inkomsten van de RSZ quasi gelijk. Aan de uitgavezijde is er één doorslaggevend verschil : de werkloosheid in Wallonië is hoger ; daar staat tegenover dat er een demografische evolutie is die doet uitschijnen dat er op het vlak van de pensioenen een herstel van de "transferts" in het voordeel van Vlaanderen zal zijn.
Ik kan hier nog een poos over doorgaan, met allerhande beschouwingen over werkloze "allochtonen" of "nieuwe immigranten" die de bijdragetekorten hier of daar zouden aanvullen & vanzelfsprekend de verschillen tussen de diverse gemeenten in dit land.
Een interessant punt is de uitputting van beschikbare KMO en industriegronden in Vlaanderen, zodat nieuwe industrieën die werkgelegenheid zullen creeëren en dus het RSZ "gat" zullen opvullen noodzakelijkerwijze in Wallonië zullen komen.
---
Indien er dus nu onmiddelijk een onafhankelijk Vlaanderen zou komen, zal een redelijke regering aan de toestand NIETS veranderen, teneinde de
toekomstige vergrijzingskosten te kunnen financieren & eveneens ervoor te zorgen dat werkloze Walen geen redenen hebben om ten einde hun inkomen te bestendigen naar Vlaanderen te verhuizen.
Het is inderdaad zo dat een onafhankelijk Rest-België maatregelen zal moeten nemen om zijn begroting in evenwicht te houden - de uitkeringen maw te verlagen, indien dit zou gepaard gaan met een verlaging van de bijdragen zou dit eveneens als gevolg kunnen hebben dat ondernemers
van overal met graagte hun centen in de noodruftige Waalse economie zullen steken (centrale ligging weet je wel + beschikbare ruimte). Mogelijk
verhuizen de werkloze Vlamingen dan wel naar het Zuiden ?
Toch nog dit : de RSZ is in wezen een gesubsidieerde verzekering. Men zou bv. de premies kunnen variëren in functie van de werkloosheidsstatistieken in een bepaald gebied.. maar dit is weinig zinvol:
ik kan me niet voorstellen dat men hardwerkende Walen laat opdraaien voor het feit dat er in zijn streek meer werklozen zijn dan elders.