Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu
Dat noem ik ook niet ondemocratisch, dat zou betekenen dat Vlaams Belang de Vlaamse premier mag leveren, ook al stemde drie kwart niet op hen?
Wel zou ik in elk geval (ook nu met geen nationale kieskring) pleiten tegen dat ondemocratische systeem van zetelverdeling , namelijk d'Hondt. 
|
3/4 van de Vlamingen hebben nu ook een premier waar ze niet voor gekozen hebben en 7/8 van de Belgen hebben niet voor men of zijn partij gekozen.
En met 1 kieskring heeft tenminste iedereen de kans op alle politici te stemmen.
Ik moet het nu stellen met een regering waar ik zelfs op geen enkel minister ervan heb kunnen stemmen. Want zij wonen allemaal in een andere kieskring.
En we hebben al regeringspartijen gehad die zelfs amper 5% van de Vlaamse kiezers achter zich hadden staan of erger nog, slechts 5% van de waalse kiezers, die dan ook slechts 4/10 van de Belgische kiezers uitmaken. Want in de parktijk wil zeggen dat een partij die 3 zetels heeft een minister op een belangrijke post kan hebben en een partij met 30% van de Vlaamse zetels gewoon opzij kan gezet worden, terwijl zij een regering moeten zij die naar het welzij van alle belgen moeten kijken en niet naar dat van enkel die paar kiezers waar hun jobje vanaf hangd.
Dus wij zouden eigenlijk een totale verandering in de kieskringen moeten krijgen, politici zouden slechts voor 1 mandaat verkiesbaar mogen zijn.
En niet zoals nu, burgemeester, senator, en EU raadslid zijn.