Los bericht bekijken
Oud 6 november 2003, 17:58   #76
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heksken
Heb ik gezegd dat ik een VB stemmer ben of dreig te worden?

Ik probeer alleen maar mijn visie te geven op het feit dat het VB zoveel stemmen haalt en dat dat misschien wel nodig is dat men luistert naar de kiezers van het blok.

Gelieve mijn woorden niet te verdraaien. Als ik mijn wil niet krijg, ga ik niet als een klein kind op de partij met de grootste bek stemmen hoor.
Heksken,
ik heb dat argument zo dikwijls gehoord en gelezen...
1)Het zwartblok kan historisch rekenen op ca 15% overtuigde flaminganten, d�*t is hun vaste basis, die daarvoor bij de VU en bij de rechtervleugel van de toenmalige CVP aanleunden.
2)Daarbij komen er een 5 �* 15 % ontevredenen, die er altijd waren, maar nu groter in aantal, en die veel meer om economische redenen ontevreden zijn (inleveringen sinds Tindemans & c°, Maastrichtnormen die een aantal mensen met laag inkomen hebben doen verzeilen in sociale woningen met migranten, of in een leven met minder hoop dan de vorige generatie(s), waardoor ze zich terecht verongelijkt voelen, want hun ouders hadden het idd beter)
Die Flaminganten zijn er sinds 1920 of zo, kregen dat met de zuigfles al mee en deze groep valt niet te "recupereren", sinds de VU zelfmoord pleegde nadat haar programma verwezenlijkt was.

Blijven de ontevredenen: geef die mensen een deftig inkomen, vooruitzicht op een betere toekomst etc, en het zwartblok zakt ineen tot 15%, maar ons bedrijfsleven ziet dat absoluut niet zitten, wegens niet rentabel.... Het is die groep (of wie vreest bij die groep te geraken) die steeds weer zegt en schrijft bij elke gelegenheid "als de regering niet naar ons luistert zal het zwart blok sterker worden...."
4)Voeg daar de mensen bij die de avond voor de kiezingen nog niet weten op wie of wat ze zullen stemmen (en dat zijn er véél!-zo'n 5 �* 10%) en de fenomenen die in het stemhokje gewoon eens lekker straffeloos (denken ze toch!! ) baldadig willen zijn(dat zijn degenen die absoluuut tegen stemplicht zijn, en je hebt de stembusuitslag vh zwartblok.. ingewikkelder is het niet...zucht...
Hou er wel rekening mee dat de mensen bij "exitpolls" niet gegarandeerd de waarheid vertellen, maar liever een trendy verhaaltje...... over de kloof tusen de politiek en de burger of over de migranten...

De leiding van het zwartblok is véél extremer dan de basis, d�*t is een probleem!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden