Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Groen! zou zichzelf als politieke partij beter opdoeken. Terug naar de basics en zich als groene beweging volop organiseren. Vanuit zo'n beweging kan je de politieke agenda ook behoorlijk bespelen; zowat alle grote partijen richten zich dezer dagen tot dat fameuze 'middenveld'. Door niet te participeren in het politieke spel kan een groene beweging haar achterban net véél efficiënter mobiliseren in de ene of de andere richting en d�*t zullen de politieke partijen zeker geweten hebben! Politiek is een spel met heel perverse spelregels; ofwel speel je het ten volle en verkoop je voor een stuk je ziel, ofwel hou je de handen proper en blijf je weg uit die rat race.
|
Dat kan ook perfect vanuit de oppositie. In het middenveld zijn er al voldoende "groene bewegingen" (BBL, Greenpeace, Natuurpunt,...). Ik denk dus echt niet dat ze daar nog een belangrijke rol kunnen vervullen. En ben dus helemaal niet akkoord met je stelling dat ze zichzelf beter zouden opdoeken. Voor mij moet Groen! een zweeppartij zijn. Dat zullen de andere politieke partijen ook weten!
En - niet onbelangrijk - Groen! is, zoals je zelf al aanhaalde, meer dan groen natuurlijk. Ik zie dat helemaal niet als een mankement, maar juist als een enorm pluspunt. Want aan de linkerzijde is er een enorm vacuüm. De SPa schuift meer en meer naar het centrum op en de andere linkse partijen raken voorlopig helemaal niet tot in het parlement.
Citaat:
Groen! bewijst dat het niet capabel is om het politieke spel te winnen. Toen de kiesdrempel ter stemming lag, had Agalev d�*�*r de regering over moeten laten vallen. (eigenlijk al veel eerder toen de wapenleveringen aan Nepal ter sprake kwamen) Veel slechter dan ze het er in 2003 vanaf hebben gebracht, kon ook niet. Integendeel, de groene kiezer -die zowiezo wat beginselvaster is dan jantje doorsnee- zou een dergelijke consequente houding wellicht nog geapprecieerd hebben ook.
|
Agalev/Groen! heeft toen inderdaad zwaar geflaterd. Maar wat mij betreft hadden ze zelfs nooit in die regering mogen stappen! En het niet laten vallen van de regering over essentiële zaken in ruil voor beloftes waarvan het op voorhand te voorzien was dat die toch niet gingen stand houden, was inderdaad zo wat het stomste dat ze hadden kunnen doen...
Ik hoop dus dat de nieuwe lichting groenen het over een andere boeg gooit, en ben dan ook tevreden dat er gekozen werd voor mensen als Peter Tom Jones en Meryem Almaci.