Discussie: Gij hadt - jij had
Los bericht bekijken
Oud 6 november 2003, 20:06   #1
Frits van Egters
Vreemdeling

Frits van Egters's schermafbeelding

Standaard

Onlangs had ik een gesprek met een collega die een paar jaar jonger is dan ik. Hij had ergens in een tekst 'gij had' geschreven en bleek niet te weten dat daar een ‘t’ achter hoort.

Ik moest terugdenken aan mijn tijd in de lagere school. Ik heb nog geleerd dat de tweede persoon enkelvoud en meervoud 'gij' was. En de regel was: ‘gij’ drinkt altijd ‘t’. Van 'jij', 'jou' of 'jullie' was er geen sprake.

Tot in het vierde leerjaar (moet omstreeks 1965 zijn geweest) de didactische platen met vervoegingen die in de klas hingen ineens met plakkers aangepast waren. Het ‘jij-tijdperk’ was aangebroken.

Nu mijn vraag. Is er iemand op dit forum die weet om welke reden het lager onderwijs omstreeks die tijd van het gij-gebruik is afgestapt? Ik bedoel daarmee: is er een instructie gekomen van de overheid of de inrichtende machten? Wie weet daar nog iets van?

Voor alle duidelijkheid: ik ben niet geïnteresseerd in de wenselijkheid van die omschakeling en ik wil ook geen discussie beginnen over de ‘Vlaamse’ versus de ‘Nederlandse’ taal, het enige wat ik wil weten is wat de precieze omstandigheden waren van die toch wel ingrijpende verandering. Beleidsbeslissingen, koninklijke besluiten, dat soort dingen.
Frits van Egters is offline   Met citaat antwoorden