Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door martin veltjen
Ik meen mij bovendien te herinneren dat bijvoorbeeld het Zionisme tot voor kort ook niet beschouwd werd als een onschuldige stroming op de religie-markt.
|
Zionisme heeft niets met godsdienst te maken. Sedert haar ontstaan is het zionisme een typisch product van het westers secularisme. Herzl, de grote denker van het zionisme, was een ongelovige jood die in Duitsland woonde en diep was beïnvloed door de Duitse wijsbegeerte. Daarom bestaan er tot op heden orthodoxe joden die zich uit alle macht kanten tegen het zionisme. Heel veel van de Antwerpse joden lopen niet hoog op met het zionisme noch met de staat Israel, die ze als een heidense staat beschouwen.
|
Ah zie, daar is dus al bewezen dat ik ook slecht geïnformeerd ben, zoals meneer Verhofstad soms. Mij was ook al opgevallen dat Griek zijn, Armeniër zijn of Chinees zijn niets met godsdienst te maken heeft. En kijk eens, de denkoefening werpt al vruchten af: met betrekking tot het jodendom kunt u mijn uitspraken prachtig nuanceren. Misschien bestaan er binnen de moslim-gemeenschap ook wel verschillende stromingen, waarover u genuanceerde uitspraken kan doen.