Los bericht bekijken
Oud 7 november 2003, 16:33   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Wat ik eigenlijk bedoelde was dat de heel paternalistische en neerkijkende houding van de Nederlanders (zoals je die zelf beschrijft) de status van het Nederlands uiteindelijk negatief beïnvloed heeft. Als de Nederlanders wat 'kameraadschappelijker' waren omgegaan, minder aan hun apartheidssysteem gehouden hadden, zou het Nederlands wel 300 miljoen sprekers gehad hebben.
Uiteraard, zelfs dan nog zou het om imperialisme gegaan hebben, kolonisatie op zich is al imperialisme.

Zoals je zelf zei is het praktisch niet haalbaar om een 'universele' taal uit te vinden, tenzij je er klingons gewijs iets compleet onmenselijk van maakt. Esperanto is inderdaad op vooral Europese talen gebaseerd, maar grammaticaal gezien zou deze taal een aantal overeenkomsten met aziatische talen hebben, en de praktijk wijst uit dat niet-europeanen er niet zoveel problemen mee hebben. Ik ken niet veel over die materie, maar op het net vindt je daar wel heel wat over.

Ik zie niet in waarom de Franstaligen nú geen redenen hebben om Nederlands te leren in dit tweetalig land, waar de meerderheid notabene nederlandstalig is. Het bewijst alleen maar dat er van het unitaire België in de praktijk niet veel in huis komt.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden