Ik herinner mij nog een discussie tijdens de zevende dag, alweer enkele maanden geleden. Het thema was net zoals hier "kunnen Moslims homo zijn?" De aanleiding van dit debat was een campagne over Moslim en homo-zijn. Een campagne die, geloof ik, vooral bedacht werd door Agalev. Ik heb trouwens nadien niet veel feed back gezien van die campagne, allicht werd ze in stilte afgevoerd vanwege de reacties
Aan het debat namen deel: een homosexueel die zichzelf Moslim noemt (de bedenker van die campagne?) en aan de andere zijde van de tafel een Imam die stelt dat Moslims nooit homo kunnen zijn. De Imam vond de campagne "homo en Moslim" een belediging voor de Islam. Hij verdedigde zijn stelling door bepaalde verzen uit de Koran en de Hadith te citeren om alzo aan te tonen dat homosexualiteit niet verenigbaar is met het Moslim-zijn (de ergernis was trouwens van zijn gezicht af te lezen). De homosexuele Moslim verdedigde zich door te stellen dat hij zich zowel Moslim als Homo voelde. Uiteraard draait zulk debat uit op een welles - nietes spelletje.
In Casablanca heb je bijvoorbeeld het verschijnsel dat jonge mannen elkaar knuffelen en misschien wel meer, heet dit dan te maken met het homo zijn? Of is dit veeleer een compensatie voor het gebrek aan intimiteit tengevolge van de strenge scheiding man vrouw en het verbod op voorhuwelijkse betrekkingen?
Uiteraard kan elk individu zichzelf outen én zich tegelijkertijd moslim noemen (enkel in het westen). Ze kunnen zich zelfs verenigen in groepjes (uiteraard op het internet of in het westen). De vraag is echter of zoiets aanvaard wordt door de modale hetero Moslim? In vele Islamitishe landen wordt homosexualiteit zondermeer bestraft met de dood.