Het is inderdaad zo dat het Vlaams Blok niet werd uitgenodigd op deze rondetafelconferentie en ik vind dat zeker geen goede zaak. Maar een discussie over het cordon sanitair zou ik liever in een ander forum houden.
Ik ben zelf een van de vele deelnemers van de rondetafelconferentie en ik vertegenwoordig aldaar VSK (Vlaamse Scholierenkoepel) op de werkgroep Vrije Keuze. Het was een schitterend idee om iedereen eens rond de tafel te brengen al is natuurlijk te betwijfelen of je 1. met meer als 50 man een fatsoenlijke discussie kan voeren, 2. of er ooit rekening zal worden gehouden met de conclusies van de RCTO en 3. of men over belangrijke thema's zoals Pluralisme binnen zo een RCTO ooit tot een eenvormig besluit komt vermits de meningen zo ver uit elkaar liggen.
In het onderwijs is in elk geval nog héél veel werk!
En om halstarrig vast te houden aan het argument, het onderwijs in Vlaanderen is een van de beste dat werd bewezen is onjuist. Het is inderdaad zo dat wat de kennis betreft ons Vlaams onderwijs er best mag zijn, maar uit diezelfde studie blijkt echter ook dat de motivatie in het Vlaamse onderwijs zeer laag scoort. Rede genoeg dus om het onderwijs te hervormen. Volgens mij (ik spreek hier in persoonlijke naam) moeten we eens ernstig discussiëren over de invoering van een modulair systeem zoals dat in vele landen al bestaat. En inderdaad, in een aantal van die landen, zoals bijvoorbeeld GB scoort het onderwijs dan weer laag, maar in evenveel landen zoals bijvoorbeeld Finland scoort men nog hoger als Vlaanderen (ook als het over motivatie gaat). Het gaat hier enkel over een juiste invulling. Binnen dit modulaire systeem kunnen scholieren zelf kiezen welke vakken zij, naast het verplichte basispakket, verkiezen. Ook moeten de lessen interactiever en vooral praktischer worden. Dit kan bijvoorbeeld door (meer) uitwisselingen te organiseren om zo een taal eens van een andere en meer praktische kant te bekijken. Bovendien moet voor het voor mij eindelijk eens gedaan zijn met het onderscheid tussen ASO-BSO-TSO (ook als we niet werken met een modulair systeem). Dit onderscheid zorgt alleen maar voor vooroordelen en voor het welbekende watervaleffect. Laat het nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn dat een richtingen zoals Toerisme of Kantoor niet minder waard zijn als Latijn of Wiskunde-Wetenschappen!
Daarnaast moeten schoolbesturen in plaats van van boven naar onder van onder naar boven opgebouwt worden. Een directie moet gedragen worden door zijn personeel om het zo voor hem én voor zijn personeel aangenamer en makkelijker te maken. Ook moet elk personeelslid geevalueerd worden. En ook hier pleit ik voor een 'button-to-top evaluatie systeem' waarbij ook de leerlingen worden betrokken. Tenslotte zijn wij, naar mijn bescheiden mening, de belangrijkste partij binnen het schoolgebeuren! We zijn als het ware de klant van het onderwijs. En de klant is koning, toch? Vandaag de dag worden wij nog altijd (dikwijls toch) behandelt als een noodzakelijk kwaad. Ook leerlingenraden hebben vandaag enkel een adviserende rol. Geluk voor diegenen met een goede en geëngageerde directie, maar pech voor al die anderen. Dat moet anders kunnen! En zo zou ik nog honderden dingen kunnen opnoemen, maar ja laat het ons hierbij houden.
Jan Willem Melis
|