De omzendbrief van minister Patrick Dewael heeft niets te maken met supportersliederen die niet meer zouden toegelaten worden.
Reeds lang klaag ik racisme en antisemitisme aan in en rond de stadia. Waarom zouden in stadia supporters bepaalde grenzen mogen overschrijden die buiten de stadia niet toegelaten zijn? Sociale controle blijkt nodig te zijn. Steeds moet ik opmerken dat de bereidheid van sommige clubs om effectief acties te ondernemen niet bijzonder groot is. Alle eerdere initiatieven door de voetbalbond en de minister zijn niet voldoende gebleken (o.a. campagne "hang de aap niet uit" of zwart-witte bandjes). Op 13 december 2006 kwam ik desbetreffend tussen in de Kamer.
De omzendbrief van minister Dewael met daarin tal van richtlijnen om racistische en kwetsende spreekkoren in het voetbal aan banden te leggen, is een noodzaak. Wie aanzet tot discriminatie, haat of geweld jegens personen of groepen omwille van ras, huidskleur en afkomst, maar ook omwille van seksuele geaardheid, handicap of
gezondheidstoestand, kan daarvoor gestraft worden. Dit geldt niet alleen voor spreekkoren, maar ook voor symbolen, vlaggen en spandoeken.
De omzendbrief beoogt een combinatie van preventie en repressie en wil met alle actoren tot een stappenplan komen.
Met vriendelijke groeten,
Claude Marinower
|