Bolter:
Het doel van de ecoboni is juist het belonen van mensen die herbruikbare verpakkingen kopen terwijl de ecotaksen wegwerpverpakkingen duurder maken. De nieuwe wet is zeker voor verbetering vatbaar maar ik vind het wel al een stap in de goede richting.
Welvaart&Veiligheid:
1. Het belangrijkste en wellicht ook goedkoopste alternatief voor kernenergie is het efficiënter gebruiken van die energie; een vermindering met 50% is haalbaar zonder verlies aan comfort (vb spaarlampen, klasse A-toestellen, ...). De aankoopprijs van energiezuinige producten is meestal wel aanzienlijk hoger maar die meerkost heeft men vrij snel terugverdiend. Een spaarlamp geeft bvb ongeveer hetzelfde financieel rendement als een belegging aan 25%. Efficiëntieverbeteringen kunnen de koopkracht dus zelfs verhogen.
2. Windenergie is op dit moment niet zo veel duurder dan kernenergie en is als men alle kosten in rekening brengt (> kernafval, veiligheid, ...) misschien wel goedkoper. Zonne-energie is momenteel wel aanzienlijk duurder maar dit kan snel veranderen als men de nodige investeringen doet in onderzoek en ontwikkeling en in het stimuleren van het gebruik van deze milieuvriendelijke en "stille" energievorm. Theoretisch zou men met wind-energie ons huidig totaal energieverbruik (ong. 40.000 GWh/jaar) kunnen opwekken en met de huidige generatie zonnecellen kan men 1/4 daarvan opwekken door enkel op de zuidgeörienteerde daken PV-systemen te plaatsen. Vergeet ook niet dat we nog 12 jaar hebben voor de eerste kerncentrale dicht zou moeten dus we hebben de nodige tijd om de alternatieven voor kernenergie verder te ontwikkelen/realiseren en een aantal belangrijke problemen (vb schommelingen in het energie-aanbod) op te lossen.
3. De omschakeling naar duurzame energiebronnen zal heel wat extra arbeidsplaatsen creëren dus jouw rampscenario (massale bedrijfssluitingen) lijkt mij overdreven en misplaatst want inspelend op de onzekerheid die momenteel bij veel mensen heerst en enkel het gevolg is van de sterke economische terugval. Ik zal niet ontkennen dat sommige bedrijven in de problemen kunnen komen wanneer we ooit (en ik hoop zo snel mogelijk) volledig omschakelen naar een duurzaam economisch systeem maar je kan ook niet ontkennen dat diezelfde omschakeling kansen biedt voor andere bedrijven. Energie en milieu zijn bovendien één van de weinige kerntaken binnen een economie die men weinig of niet kan délocaliseren en dus voor meer werkzekerheid kunnen zorgen.
4. Wat de extreem-linkse groenen willen weet ik niet maar Agalev en Ecolo willen onze economie duurzamer en dus mens- en milieuvriendelijker maken en niet onze economie compleet in elkaar laten storten.
|