Los bericht bekijken
Oud 25 januari 2007, 20:49   #359
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
't Ja: die bijna doodservaringen eh.
Enig idee wat er zich in de hersenen allemaal afspeelt. Ik niet hoor, daar niet van. Ik vergelijk het als volgt: (en dit is geen wetenschappelijk gebaseerde theorie).
Je zit in een pikdonkere kamer en plots word je in een helverlichte studio gebracht. Wat zie je????

De bijna-dood persoon, heeft op dat moment geen enkele weet van ervaring. Misschien registreren zijn hersens (nog) niet(s). Dan plots komen de eerste indrukken door....

Godsdiensten zijn volgens mij een poging om niet-verklaarbare dingen te 'verklaren', door er een god op te plakken. De vroegere bomen, weerlichten, de zon, de maan, de sterren, de kometen, de andere planeten. Tot alles een voor een een wetenschappelijke verklaring begint te krijgen, waartegen de godsdienst zich eerst met hand en tand verzet en uiteindelijk moet toegeven. Denk maar aan de ronde aarde, die rond de zon draait ipv van de zon die rond de platte aarde draait.

Tot zover geen enkel probleem met godsdiensten, totdat die zich beginnen te bedienen van geweld om
  1. mensen on druk en dom te houden
  2. dat geweld ook gebruiken om andersdenkenden te dwingen tot bekeren of te sterven.
Zoals je wel beseft, bedoel ik hiermee de grootste (godsdienst)dreiging van de moderne tijd: de islam.
Dat van dat ontkennen dat de aarde rond is, zou ik wel even herzien. Dat is namelijk niet correct.