Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Juist, en wat denkt ge er aan te doen ?
|
Wel Bobke, Alharb geeft hierboven al een paar mogelijkheden om er in elk geval voor te zorgen dat het gezin waaruit die allochtone jongeren komen tot meer deelname aan de samenleving wordt gedwongen.
Zijn voorbeeld over die Turkse families die "witte" scholen opzoeken om te vermijden dat hun kind wordt meegesleurd in de negatieve spiraal is veelzeggend, en toont tegelijk aan dat bepaalde gezinnen wel degelijk beseffen dat een degelijke opleiding aan het kind meer mogelijkheden geeft.
Persoonlijk vind ik een mogelijke verlaging van de schoolplicht naar 3 jaar een goed idee, om te vermijden dat kinderen op de leeftijd van 6 zonder een woord Nederlands te hebben geleerd de basisschool aanvatten. Dat soort maatregelen is niet "spectaculair" of "miraculeus" en zal pas na een tiental jaren zijn vruchten beginnen dragen, maar het kan zeker helpen. Ook moeten denk ik de eindtermen worden bekeken vanuit het perspectief van een allochtoon kind om te onderzoeken in hoeverre zij aansluiten op de leefwereld. Als er bijvoorbeeld in de les geschiedenis nooit de link wordt gelegd met geschiedkundig relevante feiten en data in de landen waaruit allochtone leerlingen afkomstig zijn, dan is dat niet alleen een gemiste kans, maar dat werkt ook de culturele ontworteling in de hand waaraan zovele allochtone jongeren lijden. Ze voelen zich noch volwaardig Belg, noch Marokkaan of Turk.
De ouders direct betrekken bij de problematiek is moeilijker. Ik denk dat eerder resultaten kunnen worden geboekt door indirect te werken. Via de Moslimexecutieve bijvoorbeeld, al heeft die momenteel wel andere katten te geselen. Op één of andere manier moeten we de allochtone gemeenschap via zijn eigen kanalen toespreken. Imams bijvoorbeeld zouden bij ouders kunnen aandringen om hun kinderen zo snel mogelijk naar school te sturen, en zoveel mogelijk Nederlands met hen te spreken. In elk geval heeft de staat hiervoor een officieel aanspreekpunt nodig binnen de allochtone gemeenschap.