Ik heb nooit verklaard dat Europeanen dom zijn, enkel dat een meestal eerder links te situeren deel van de europeanen zich intellectueel superieur voelt, vooral en enkel t.o.v. de VS.
Wij hebben de tendens om Cultuur met een grote 'C' te schrijven en enkel iets als 'hoogstaande' cultuur te beschouwen als het oud genoeg is. Laten we dus nog enkele eeuwen wachten om hun grote 'C' te evalueren? Verder zijn hun grote schrijvers, wetenschappers, journalisten, musici ('jonge' genres zoals R&B, R&R, Country, ...) en andere uiteraard een maatje te klein voor Europa.

De groene beweging is verdorie als het ware uitgevonden door de Amerikanen, met meerbepaald door de Californiërs.
Wat het militaire betreft : Ik kan ze zeker niet in alles volgen, laat staan dat ik Bush Jr een groot intelectueel vind, maar dat is niet relevant. Relevant is dat er nooit in de geschiedenis van onze aarde aan natie geweest is met een dergelijk mondiale en superieure militaire macht. EN dat er ook nooit een land met een dergelijke macht was dat zich militair zo gereserveerd opstelde en niet stante pede alles onder de voet liep wat maar mogelijk was. Mocht China of de USSR dergelijke macht gehad hebben in de eerste helft van vorige eeuw, dan spraken we nu waarschijnlijk Russisch of Mandarijns...