Los bericht bekijken
Oud 27 januari 2007, 05:02   #154
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Niet zomaar canadezen aan het front. er werden er 3000 op de Atlantikwall afgestuurd in '43 als ik me niet vergis.
In 43 was de atlantikwall een bordkartonnen muur, daar niet van.

Maar U bedoeld de Dieppe Raid,
Een totaal van 6000 mannen werd ingezet om de Franse havenstad Dieppe in te nemen. Voornamelijk Canadezen- onder Brits bevel, maar ook US soldaten waren erbij.( oa 50 US rangers, een paar van het net opgericht corps)
De doelen.
Zien dat een amfibiïsche invasie kan.
De Canadezen die zich rot verveelden in de UK een beetje actie te geven ( vrije interpretatie van een zinnetje uit de 12 delige serie over Churchill- in mijn kast staande).
Politiek gezien de verliezen in Noord Afrika recupereren.
De Luftwaffe uit zijn schulp lokken en een zware klap toe te brengen.
Stalin zijn zin te geven en een westelijk front te openen. Deze maniak was namelijk redelijk paranoïde en moest bewijs krijgen dat het "westen" niet gewoon aan het afwachten was dat de Nazies en de Communisten elkaar verscheurden. Het feit dat er 1000den verzopen in de getorpedeerde Moermansk convoien was niet voldoende voor Stalin.

De drijvende kracht achter deze operatie was Louis Mountbatten, die de inspiratie gehaald heeft van de WO I aanval op Zeebrugge.

Het resultaat, een ramp.
De Luftwaffe kwam niet meespelen. De RAF en Bomber command verloren 116 toestellen tegen de Luftwaffe 46
1027 geallieerden , waaronder 907 canadezen kwamen om in de oorlogshandelingen en de gevolgen later. 2340 werden er gevangen genomen.
De Duitsers verloren 591 man- waaronder een hoop deserties, want 280 zijn er nooit gevonden.
Stalin eiste nog meer materiaal (terwijl ooggetuigen melden dat een hele hoop materiaal weken, zelf maanden bleef liggen roesten op de kades van Moermansk) en meer aanvallen op de Duitsers. Indirect hebben deze eisen "Bomber Harris" (Butcher Harris voor de RAF) de vrije hand gegeven om de Duitse steden volop te bombarderen, met de waanzin van Dresden en dergelijke tot gevolg.

Citaat:
ok, maar ik had het enkel over de blunders in de aanloop naar WO2, niet over de misdaden gelijk wanneer. overigens, hadden de sovjets niet aan een waanzinnig tempo hun zware industrie opgebouwd, dan waren ze op één twee drie overrompeld geweest en hadden de duitsers al die troepen aan het oostfront niet meer moeten inzetten. en dan, tjah, is het lang niet onzeker dat hitler de oorlog gewonnen had.
Tijdens WO II heeft Stalin persoonlijk een klein berichtje gestuurd naar een vliegtuigfabriek die Illyushin IL-2 Shturmovik bouwden. Ze liepen wat achter op het waanzinschema- voornamelijk omdat de basisdelen niet geleverd werden.
Citaat:
"Het Rode Leger heeft de IL-2 nodig, zoals het lucht en brood nodig heeft. Ik EIS meer toestellen. Dit is de laatste waarschuwing"
Ik denk dat het wel duidelijk is dat die fabriek/arbeiders plots alternative constructiemethodes vonden om wel te voldoen aan Stalins eis.
Het feit dat er dus regelmatig zo'n toestel niet opsteeg, of gewoon neerstorte is niet verwonderlijk.

Maar de Russische zware industrie? Het zwaarste wat ze bouwden waren de T34 , KV1 en 2 tanks. Schepen, destroyers enzo, een paar. Laat de geallieerden maar verzuipen.
Vliegtuigen, veel jagers, veel grondaanvalstoestellen, maar weinig zware bommenwerpers.
Met andere woorden, de industrie die ze konden afbreken en terug opbouwen in een redelijke termijn.
De Verbrande aarde en de Russische winter deden de rest tegen de Duitsers.

WO2 is een klein leeshobbietje van me, met de zeeoorlog in het speciaal.

Laatst gewijzigd door maddox : 27 januari 2007 om 05:19.
maddox is offline   Met citaat antwoorden