Los bericht bekijken
Oud 27 januari 2007, 12:14   #1
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard Staken: zinloos in multinationale context ?

Afgelopen week legden de werknemers van Volkswagen-Vorst nogmaals het werk neer. Het is onduidelijk wat de directie in Duitsland hiermee gaat doen. Vast staat dat het de reputatie niet echt ten goede komt.

Zoals ik reeds in die topic over braindain uiteenzette, worden de werknemers in de verschillende vestigingen nu eenmaal tegen mekaar uitgespeeld op basis van volgzaamheid, kostprijs,...
In die zin deden de werknemers van VW-Vorst natuurlijk een slechte zaak.
Wat houdt de directie immers tegen hun productie te verplaatsen naar "bravere" gebieden ?

Mijn punt is dat het ooit zo machtige stakingswapen zeer veel van zijn pluimen heeft verloren nu het kapitalisme naar een niveau hoger is (het internationale) is geschakeld. Het enige antwoord van de vakbeweging hierop kan internationale solidariteit zijn (Marx' leuze indachtig...). Pas als men hier solidair durft zijn met de kameraden elders en vice versa, kan de vakbeweging terug een vuist maken. In die zin was de oprichting van een grote Internationale vakbond een zeer goede zaak.

Nu heb ik ze in Duitsland of Portugal of waar dan ook nog niet zien meestaken voor hun buitenlandse kameraden. Integendeel, ze denken er misschien op korte termijn profijt aan te doen...

Hoe kan de vakbeweging een gepast antwoord bieden op deze uitdagingen ?
(Allez, buiten de revolutie dan he )

Laatst gewijzigd door Spetsnaz : 27 januari 2007 om 12:15.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden