Discussie: Linkse cltuur.
Los bericht bekijken
Oud 27 januari 2007, 18:03   #1
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard Linkse cltuur.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=64421
De rechtse cultuur draad waar ik onlangs, als bij toeval over struikelde.
Na eens goed gelachen te hebben en een werkelijke discusie over kunst te hebben gevoerd, besloot ik om hier een tegen draad te beginnen. Want jawel, in tegenstelling tot rechts heeft de linkse ideologie met zijn traditie van verzet, openheid en doorbreken van conservatieve dogma's doorheen de geschiedenis menig kunstenaar aangesproken en dat is tot op de dag van vandaag nog steeds niet veranderd. Als student vrije beeldende kunsten, kan ik dit enkel maar bevestigen. Vele maal heeft leerling en leeraar VB slogans openlijk op humoristische wijze gemarginalizeerd, ontelbaar zijn de keren dat het Amerikaans beleid in schaamte werd gebracht. En soms ja, soms hoor ik een van mijn trotse mede leerlingen, de culturele toekomst van morgen, pleiten voor solidariteit met werkvolk hier in vlaanderen tot in Venezuela. Dus ga, en post de rijkelijk vloeiende stroom van acteurs, schilders, schrijvers,beeldhouwers en vele meer van oud en jong die hebben gezweert bij het links en anti rechts gedachtengoed.

Alvast een paar bekende om de mensen hier op weg te zetten:

pablo picasso: Persoon die met zijn kunst zwaar protesteerde tegen franco en veel sympatiseerde met de communistische beweging.

kathe_Kollwitz: Kind en klein kind verloren in de wereld oorlogen, getrouwd met een dokter die zich in een arme arbeiderswijk vestigde.Ze besloot om haar kunst te wijden aan de gruwele van de oorlog en het leven van de gewone arbeider en boer. Ondanks dat ze eerder aanleunde bij de sociaal democratie heeft ze toch een werk gemaakt om de revolutionair, Karl liebknecht te herdenken.

Gustave_Courbet: Bekend kunstenaar uit de klasiek stroming van het realisme, heeft tijdens de commune van Parijs een artestieke en politieke rol gespeeld.

Jan_Decleir: de nog levende trots van het belgische toneel, ik weet niet veel over de mens zijn overtuigingen, maar voor zijn spontane lofzang over de verkiezings nederlaag van Filip Dewinter krijgt hij hier van mij toch wel een plaatsje.

Frida_Kahlo: Mexicaanse kunstenaares die mee Trotsky onderdak heeft gegeven tijdens zijn ballingschap en ook haar man heeft uitgebeeld op een tafereel waarop hij te zien is terwijl hij wapens aan het uitdelen is aan revolutionaire.

Diego_Rivera: man van de mevrouw van hierboven,en tevens schilder van een Lenin portret.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 27 januari 2007 om 18:06.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden