Los bericht bekijken
Oud 9 november 2003, 17:27   #243
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Rudy,
Je verwart twéé instellingen:
Sociale Zekerheid is enkel toeganklijk voor wie er mee in regel is, behalve middenstanders...: die kunnen ervan genieten zonder in regel te zijn. groot voorbeeld: de pensioenen voor zelfstandigen.
OCMW is géén sociale zekerheid en is voor iedereen toegankelijk die zich op het grondgebied bevindt. Vorige naam: Commissie van Openbare Onderstand
Aan deze posting weet ik meteen waar jij staat qua dossierkennis!

Zelfstandigen dragen procentueel VEEL MEER af aan de Soc. Zekerheid, dan de werknemer. Als beloning krijgen ze een pensioentje ter grootte van het leefloon...

OCMW valt wat mij betreft wel degelijk onder de sociale zekerheid in de zin dat de belastingbetaler ervoor opdraait.
Dat OCMW zou NIET mogen gebruikt worden voor illegalen, of economische vluchtelingen.

Maar ik mag hier verklaren wat ik, wil...
Wat baten kaars en bril, als de UIL niet zien wil?
Voor loontrekkenden wordt bovenop het deel SZ dat betaald wordt door de werknemer voor de SZ wordt ook een deel SZ betaald door de werkgevever: dat is een verworven recht, verkregen door generaties actievoeren of onderhandelen.
Een onafhankelijke dient zich wettellijk enkel voor "kleine risicos" te verzekeren, wat de meesten dan ook doen. Daarnaast zijn r de "vrij verzekerden, die recht hebben op het volledig gamma SZ, mits betaling van de volledige SZ-bijdrage. Principiëel lijken een antal dat liever bij een verzekeringsmaatschappij dan bij een mutualiteit te doen, wat, meen ik, duurder uitkomt idd.Thans ligt er wééral een wetsvoorstel klaar om onafhankelijken een pensioen toe te kennen, identiek aan dat van werknemers, onafgezien wat ze betaalden of ontdoken tijdens hun loopbaan.
Voeg daaraan toe dat de blastingaangiften van loontrekkenden allemaal gecontroleerd worden en die van onafhankelijken slechts een 5 % of zo (naar gelang de regio) en je weet genoeg...
Het principe vh OCMW is juist dat het toegankelijk is voor iederéén die zich op het grondgebied bevindt
filosoof is offline   Met citaat antwoorden