Los bericht bekijken
Oud 29 januari 2007, 21:20   #164
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solon Bekijk bericht
Herhaaldelijk is in deze topic hat woord "Anschluss" gevallen. Ik meen dan ook dat de tijd gekomen om naar enkele bronnen te verwijzen die over dit onderwerp handelen.

Een eerste bron is de Nederlandse vertaling van Ian Kershaw' s tweedelig standaardwerk "Adolf Hitler" (Het Spectrum -2000-). Deel II "Vergelding 1936-1945) Hoofdstuk 2 pp 125-150.
Een tweede bron is de Franse vertaling van John Toland' s boek "Adolf Hitler" (Robert Laffont -1978 Chapitre 16 'Le retour de l' enfant prodigue" pp 421-447).

Beide bronnen baseren zich op historische documenten en op werkelijke gebeurtenissen en dit voor elk belangrijk onderwerp dat in een hoofdstuk behandeld wordt.

Ik citeer deze bronnen voor forumlezers, die eens wat anders willen lezen dan het revisionistisch "bruin gebral" van onze Illusionnist van dienst.

Het blijkt overigens ook dat Zorroaster inderdaad volledig gelijk heeft op alle door hem aangeraakte punten...inzonderheid voor wat betreft het punt als zou de Oostenrijkse bevolking, - ofschoon in 1920 nog voor het merendeel "pro-Anschluss" -, vanaf de machtsovername door Hitler in Duitsland (1933) meer en meer uitgesproken "anti-Anschluss" zijn geworden. (cfr. referenties aangegeven door Kershaw)

Het geplande plebisciet over de Anschluss, gepland door Schuschnigg voor 13 Maart 1938 moest om deze reden absoluut vermeden worden en werd onder een enorme druk (dreiging met invasie!!) van Nazi-Duitsland, door Schuschnig afgevoerd..Maar die invasie kwam er toch......!!!!
Bij de n�* de invasie gehouden plebisciet op 10 April haalden de nazis maar...liefst 99,73 % "pro", nog een betere score dan in Duitsland, waar "pro" slechts 99,02 % haalde..Moet er nog zand zijn ????

Het voorstellen als zouden de Oostenrijkse bevolking en de toenmalige regering voor de Anschluss zijn geweest in maart 1938 is tegenstrijdig met de feiten en is heel eenvoudig "geschiedenisverdraaiing of -vervalsing"...
Ik kan natuurlijk niet oordelen over de kwaliteit van de Nederlandse vertaling van Kershaw's werk. Maar met het origineel (Engels) in de hand kan ik u wel verzekeren dat Kershaw herhaaldelijk schrijft over het overweldigende en echte enthousiasme van de Oostenrijkse menigte voor Hitler tijdens de Anschluss.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden