Discussie: Cannabisregulering
Los bericht bekijken
Oud 30 januari 2007, 18:08   #13
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Kijk, er zijn 3 dingen belangrijk om te weten:

- Cannabisteelt is ongeveer 60 jaar geleden verboden in de USA en dit op vraag van... de textielindustrie. (Als ik me niet vergis...) Zij zagen in de hennep een te belangrijke concurrent: het tiert welig, is eigenlijk onkruid dus niet kapot te krijgen, en het groeit snel. Hennep kan gebruikt worden als touw, als textiel, en als veevoeder. Zoek maar op.

- Het is inderdaad illegaal om in België alcohol te stoken. En dit voor een zeer Belgische reden: de Staat loopt zo accijnzen mis. Yup. Omdat je er geen belasting op betaalt mag je je eigen alcohol niet brouwen. Hoera !
(Mijn grootvadertje zaliger is er namelijk eens op betrapt geweest. En de straf was niet mals !! Kent ge die spreuk niet ? "Steel niet. De Staat duldt geen concurrentie.")

- De "stepping stone" theorie klopt niet helemaal. Van belang is de omgeving van de gebruiker, de sociale omstandigheden en de neiging om toe te geven aan verslaving. Niet iedere alchoholdrinker wordt een alcoholist, en toch is alcohol zwaar verslavend ! Ik ken cannabisgebruikers die helemaal niet "een drang" voelen en ofwel nemen ze het uit recreatie (zoals een ander zat wordt) ofwel als pijnmedicatie (tegen chronische pijn). Aan de andere kant ken ik 1 persoon die van cannabis naar heroïne is geëvolueerd, helaas, en wiens leven totaal de vernieling in is gedraaid. Maar in haar geval was het grotendeels
haar omgeving -die haar niet zozeer verleidde maar gewoon dwong,
en
haar omstandigheden -trieste jeugd (denkt ze zelf en ze was nog een puber toen ze begon) en kansarm (eigen fout eigenlijk, moet je maar niet van school af zonder diploma).

Kijk, ik heb mensen zien kapotgaan aan alcoholisme en ik heb mensen zien gedijen op cannabis. Vroeger was ik absoluut tégen, nu heb ik zelf gebruikt.
Als je logisch wilt zijn dan moet je of alcohol en nicotine verbieden, of cannabis toelaten. Simpel.

Ik heb het wel eens gebruikt om de pijnstillende werking te testen, wegens chronische pijn. Ik geef echter de voorkeur aan de "klassieke" pijnstillers (Nouja, hoe klassiek kun je zijn ? Cannabis wordt al eeuwen gebruikt, Depronal bestaat nog geen halve eeuw...) omdat het niet zo bewerkelijk is - met Cannabis moet ik thee zetten en dat duurt minstens 20 minuten (danku ik rook niet), een Depronalleke is zo ingeslikt. Wanneer ze THC gaan uitbrengen in een inhalerke weet ik wel hoe snel ik naar de apotheek moet strompelen zenne.

Hm... klein mannen staan soms lijm te snuiven. Moeten we nu ook al de lijm gaan verbieden ? Heb je wel eens een goeie snuif tinner gehad ? Die stoffen zijn ronduit giftig.