Los bericht bekijken
Oud 30 januari 2007, 23:39   #12
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d24e Bekijk bericht
Is dat dan niet de normaalste zaak in de wereld?

Als ik 15 euro heb, kan ik daarmee op restaurant gaan en iets eten. Als ik 25 euro heb, kan ik daarna ook nog naar de cinema gaan bv.
Moet ik mij dan schuldig voelen als ik 25 euro heb?
Iemand die 50 uur per week werkt en 10 000 euro net per jaar verdient, doet alles op aan basisgoederen. Hij heeft dus 0 euro om te investeren in extras.

Iemand die 50 uur per week op recepties staat en 100 000 euro net per jaar verdient, doet 10 000 euro op aan basisgoederen, en gebruikt de hefboom van zijn 90 000 overige euros om te beleggen en winst te maken.

In de vlaktaks wordt dat:

Iemand die 50 uur per week werkt en 10 000 euro net per jaar verdient, doet nog meer op aan basisgoederen, laten we voor de pedagogie 25 000 euro zeggen (alle basisgoederen zijn immers allemaal véél duurder geworden, want kunnen niet meer meegefinancierd worden door de staat). Hij maakt dus schulden. Met schulden hebt ge niet veel hefbomen in de hand. Ge wordt meestal een stuk armer. (Want nogmaals: ge hebt die schulden gemaakt om echte gewone basisgoederen te kunnen betalen, niet om een of andere beurstransactie te verrichten hé).

Iemand die 50 uur per week op recepties staat en 100 000 euro net per jaar verdient, doet 25 000 euro op aan basisgoederen, en gebruikt de hefboom van zijn 75 000 overige euros om te beleggen en winst te maken. Met 75 000 euro per jaar om te beleggen kunt ge nog altijd fameus wat winst maken.

Kortom, de ongelijkheid groeit: de rijken blijven rijker worden, de armen blijven armer worden.

Dat is gewoon een lullige filosofie voor kleine mensen.
C2C is offline