Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Pragmatisch gezien is het zwaar ondergeschikt aan een benadering van de mensheid als een collectie van individuen ipv volkeren. De vrijheid van een persoon wordt beknopt door hem in te delen in een volk. Daarom ben ik ook voor een sterke EU. Strenght in Numbers !
"De Vlamingen moeten vrij zijn, de Basken moeten vrij zijn....." is een foute redenering. Jij en ik moeten vrij zijn. Persoonlijke vrijheid is primair.
|
Persoonlijke vrijheid primair is een mooi uitgangspunt. Door de EU heb ik inderdaad heel wat meer vrijheid verkregen. Ik kan zonder veel problemen studeren en werken in willekeurig welk EU-land. Ik kan als ik met pensioen ga overal mijn pensioen ontvangen.
Pragmatisch gezien merk ik toch veel problemen met het individuele concept. Ik ben het met die individuele benadering eens. Maar ik bemerk gewoon al op dit forum veel personen die denken in termen van volkeren. Die Vlamingen en Walen bijna zien als twee verschillende soorten mensen die onmogelijk iets gemeenschappelijks kunnen hebben. Helaas zijn dergelijke waanideeën moeilijk uit iemands kop te halen. 150 jaar lang eenheidsstaat België mocht niet helpen. Pragmatisch lijkt me een federatie in België en in Europa het hoogst haalbare.
Hoewel, je weet nooit. Ik heb toch de impressie dat Vlamingen en Walen iets toleranter tegenover elkaar staan dan 10, 20 of 30 jaar geleden.