Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
de meeste namen op die lijst zijn nauwelijks serieus te nemen aangezien ze geen klimaatwetenschapeprs zijn. en hoe hun namen op die petitie terecht gekomen zijn is een andere vraag :
Dr. Gordon E. Swaters, a Professor of Applied Mathematics at the University of Alberta says that he was told he was signing a petition asking that the federal government devote more energy to research on climate change. Instead, the letter - given prominent play last week in the National Post - suggested that climate change is unproved and that any effort to create policy to address the problem would be "irrational."
"I regret signing that damn petition," Dr. Swaters said Tuesday (April 18, 2006). the accomplished mathematician said he believes that "There are still a lot of mechanics and dynamics about climate change that we don't know about and a lot of subtleties that we need to unravel." But "signing this petition should not be seen as an attempt to indicate that climate change is not occurring."
|
Ach, er zijn wiskundigen en statistici geweest die het wiskundige aspect van de klimaatsmodellen van het IPCC hebben bekeken. Ze hadden veel kritiek, bijvoorbeeld omwille van het feit dat welke gegevens men ook in het model stak, dat men altijd weer de hockeystick kreeg.
En hier een link naar een onderzoek van The American Physical Society, onverdachte wetenschappers dacht ik zo, over cosmische straling en klimaat:
http://prola.aps.org/abstract/PRL/v85/i23/p5004_1
Dat er wetenschappers zijn die afhaken na deelname, dat kan ik goed begrijpen als er veel mensen op de aarde rondlopen die beweren dat iedereen die niet gelooft, geen echte wetenschapper is.
Ik zeg alleszinds niet dat iedereen die erin gelooft, geen echte wetenschapper is. Ik zeg wel dat men (a) geen klimaatwetenschapper moet zijn om de wetenschappelijkheid van klimaatsmodellen na te gaan en (b) indien er ééntje is afgehaakt, om welke reden dan ook, er nog steeds 59 overblijven, en (c) dat er toch wel een hoop klimaatwetenschappers zijn die de petitie hebben getekend.
Of zal ik het zo zeggen: bent u een klimaatwetenschapper? Ik betwijfel het. Hoe komt het dan dat u zo zeker bent? Ik kan van mezelf ten minste vertellen dat ik een wetenschappelijke opleiding heb genoten op universitair niveau, en dat ik de kennis die ik toen heb opgedaan gebruik om wetenschappelijke zin van onzin te onderscheiden.
De petitie is trouwens zeer duidelijk, ik vind het dus zeer vreemd dat er iemand tekent en plots daarvan afziet. Dat eerste doet een serieuze wetenschapper niet zomaar, dus ik stel me meer vragen bij de reden waarom hij nu zijn eigen handtekening afvalt.