Los bericht bekijken
Oud 7 december 2002, 10:12   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tv
Trouwens waar haal je het idee vandaan dat een hoofddoek een teken van vijandigheid is? Ik heb al heel wat moslimmeisjes horen zeggen dat het een teken van respect is en tegelijk een teken voor de mannen dat ze die meisjes moeten gerust laten. En als die jonge generatie echt zo vijandig staat tegenover onze maatschappij hoe verklaar je dan dat ik ze, alsze van thuis mogen tenminste, krak hetzelfde zie doen als 'Vlaamse' jongeren. Als het hebben van een geloof al een teken is van vijandigheid tegenover de maatschappij in wat voor maatschappij leven we dan?
Nogmaals een inwendige tegenspraak. U zegt immers enerzijds dat meisjes met veel plezier de sluier dragen en anderzijds dat ze alles navolgen wat er onder Vlaamse jongeren gebeurt. Dragen onze jonge meisjes dan een sluier?

Sommige meisjes en jonge vrouwen uit Maghrebijnse en Turkse gezinnen doen inderdaad gretig na wat hier in het westen gebeurt... als hun ouders zelf liberaal ingesteld zijn of a- en zelfs anti-religieus. Die meisjes zullen trouwens geen hoofddoek dragen. In de praktijk hebben zij de islam de rug toegekeerd en gaat het om een louter vage culturele achtergrond (zo een beetje zoals sommige katholieken die ook alleen maar een kerk binnengaan voor doop, plechtige communie, huwelijk en begravenis). Of er zelfs volledig mee gebroken hebben.

Wie echter wel een hoofddoek draagt, doet dat tegenwoordig heel bewust en is een duidelijk teken van het zich afzetten tegenover de westerse maatschappij met haar denkbeelden en waarden. Ik zie dat genoeg in Brussel, waar er mooi geklede moslimdames rondlopen (mantelpakjes met broek), maar rond het hoofd de shador dragen. De traditionele "tent" ziet men nog slechts bij de oudere vrouwen die dat eerder uit culturele redenen droegen dan religieuze. Een aantal vrouwen uit de derde generatie kiest echter terug te keren naar de bronnen van de islam en daar past de hoofddoek bij.

Niet "het hebben van een geloof" is een teken van vijandigheid, wel het openlijk beleden van de islam is, rekening houdend met de achterliggende redenen die u blijkbaar niet wil zien, een teken van vijandigheid tegenover ons bestel, onze maatschappij, onze manier van samenleven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden