Los bericht bekijken
Oud 1 februari 2007, 12:43   #192
solon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Er is bij ons thuis zeer veel documentatie omtrent WWII voorhanden, in het bijzonder die over de konzentrationslagers.
Ik ben ten dele na de oorlog in Duitsland opgegroeid en kan me nog levendig voor de geest halen hoe talloze mensen in de ruines en in ingestortte gebouwen woonden. Dat weet ik nog als de dag van gisteren.
Het gothische Duitse schrift lees ik net zo gemakkelijk als het Nederlands; waar in het algemeen minder over gesproken wordt zijn de kampen van de Russen waar de Duitse soldaten die aan het oostfront krijgsgevangen werden gemaakt verbleven.
Ze werden over het algemeen pas laat in de '50er jaren vrij gelaten.
Zelf heb ik ook met de jaren een "kleine" bibliotheek" opgebouwd; ook heb ik verscheidene keren "Dachau", "Mauthausen", "Natzweiler", "Wannsee" enz. bezocht...steeds met de bedoeling het verschijnsel "KZ" beter te begrijpen en om sommige documenten en getuigenissen indien mogelijk te "verifiëren" en te "rectifiëren". Ik geloof dat dit de beste benadering is om zich een globaal en zo weinig mogelijk vertekend beeld van het KZ-verschijnsel te vormen.. Daarentegen heb ik nooit veel aandacht besteed aan het Goelag systeem omdat ter plaatse verifiëren uitgesloten was.

Geschiedenis is, in tegenstelling wat men denkt, geen exacte wetenschap en zoals Blaise Pascal het voorhield is er naast "l' esprit géométrique" ook nog "l' esprit de finesse", naast "analyse" is er ook "synthese".
Geschiedenis bedrijven of beoefenen zonder "synthese" is pure waanzin... En deze regel wordt totaal veronachtzaamd door "revisionisten" en "negationisten" ,waarvan de goede trouw inderdaad mag betwijfeld worden (eufemisme).