Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove
Kijk, ik ben helemaal niet voor het systeem van de veligheidsraad, waar de echte macht van de VN zit: 5 permanente leden met vetorecht en "legale" atoomwapens, die alles beslissen, en totaal niet representatief voor de samenstelling van de wereldbevolking.
Maar als we effectieve legislatieve macht geven aan de Algemene Vergadering, dan heb je wel een probleem. Er zitten massa's dictaturen en pseudo-democratieën in de Algemene Vergadering, dus moeten inwoners van een redelijk democratisch land, met een constitutie en dergelijke, dan aanvaarden wat door een meerderhied van landen is gestemd, als die meerderheid grotendeels bestaat uit de afgevaardigden van autoritaire regimes?
Volgens mij kan je een dergelijk systeem niet invoeren zolang er geen overweldigende democratische meerderheid is. Dan kan je de dictaturen omringen met een "cordon".
En dan nog, we zien al het grote democratische deficit van de EU. Dit zal erger zijn met een "wereldregering".
Ik ben ook een internationalist, maar ik wil liever geen "Leviathan" creëren.
|
Boven alles moet VN objectief en onafhankelijk blijven. Zolang in de VN niet duidelijk vastgelegd wordt wat de precieze eisen zijn voor behoorlijk bestuur of systeem, dan kunnen geen voorwaarden gesteld worden door deze organisatie inzake bv democratie. Niet verkozen regeringen hoeven niet per definitie nadelig te zijn voor een land, net zomin als 'democratisch' verkozen leiders een zekere meerwaarde te bieden hebben.
AV blijft vooral belangrijk als geïnstitutionaliseerd diplomatiek forum. Dat is toch al heel wat.