Discussie: tijdreistheori?
Los bericht bekijken
Oud 1 februari 2007, 18:54   #1
nubian
Perm. Vertegenwoordiger VN

nubian's schermafbeelding

Standaard tijdreistheori?

Heeft men het over de relativiteitstheorie, begint men onzin te verkopen dat je terug in de tijd kan als je sneller dan het licht gaat etc.

Ik vind de relatie tussen tijd en licht zo een vette onzin. Naar mijn mening is het alleen zo dat het voor anderen lijkt dat je langzamer gaat, terug in de tijd of whatever..

Ik ben van mening dat je fysiek helemaal niet langzamer gaat, terug in de tijd of whatever..

Stel je voor, je knalt met een snelheid sneller dan het licht tegen een muur welke er tegen bestand is. Je zal dan al tegen die muur geknald zijn voordat een ander het ziet. Ik noem dit niet terug in de tijd gaan. De een ZIET het alleen maar later.

Ik heb het idee dat veel mensen dit dus verkeerd zien of onduidelijk uitleggen.

Als ik zelf logisch nadenk kom ik tot het voglende..

Naar mijn mening heeft elk apart deelte zijn eigen tijdlijn. Deze lijnen lopen altijd precies gelijk, echter licht (waarmee wijn het waarnemen) zorgt voor een NIET optimale waarneming. Wat wij zien is gewoon wat de beperking van de snelheid van het licht ons brengt.

De tweelingenparadox.. is ook zo onzinnig als de pest.. de ene vertrekt.. doormiddel van de waarneming door licht krijg je het idee dat bij de ene de klok langzamer gaat lopen.. echter.. dit is pure waarneming doormiddel van licht.

Het kan aan mij liggen, maar ik heb het idee dat veel mensen denken dat tijdreizen ook maar iets met licht te maken heeft.

Misschien een misverstand over wat tijdreizen is?

Een gedachten experiment..

Stel je hebt een buisje met twee knikkers erin. Een zwarte kniker en een witte. Deze buis is aan beide uiteinden afgesloten. Neem aan dat het onmogelijk is dat de ene kogel de andere kogel passeert. Neem je aan dat tijdreizen ook maar iets met licht te maken heeft, dan kan het nooit gebeuren dat de ene knikker andere knikker werkelijk passeert. Fysiek kan de ene de andere nooit voorbij. Tijdreizen is pas tijdreizen (naar mijn mening) wanneer de twee in staat zijn om om te wisselen...

Dan zeg jij, dat is onmogelijk want de ene knikker kan de andere knikker nooit passeren. Nou, tijdreizen zie ik niet als sneller of lanzamer gaan, maar meer als een onmiddelijke fysieke verplaatsing.

Stel je voor dat dit de buis is met vertrek en aankomsttijd van de twee knikkers:

0:00 ZW------------------------------------------------------------------------- 1:00

ZW zijn de twee knikkers

de knikkers rollen naar rechts..

0:00 -------------------ZW------------------------------------------------------ 1:00

laten we zeggen dat het nu ongeveer 0:15 is...

Stel nou dat de zwarte knikker kan reizen naar 0:45, dan kan dit zomaar gebeuren:

0:00 -------------------W----------------------------Z-------------------------- 1:00

Alleen als dat kan, bestaat tijdreizen naar mijn mening. Alle onzin met licht heeft puur met waarneming te maken.. dat noem ik geen tijdreizen..

Ten slot ben ik van mening, dat wat ik zeg niet mogelijk is. Maar dat is wel wat ik versta onder tijdreizen. Iemand dezelfde mening hierover?

Laatst gewijzigd door nubian : 1 februari 2007 om 18:56.
nubian is offline   Met citaat antwoorden