Discussie: europese grondwet
Los bericht bekijken
Oud 2 februari 2007, 11:53   #31
MisterXYZ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludwig Vandenhove Bekijk bericht
Beste

In de Europese grondwet staat niet uitdrukkelijk vermeld dat een liberale staat de enige oplossing en/of vorm is. Bovendien is democratische politiek altijd een zaak van compromissen, zolang 1 partij niet de absolute meerderheid heeft. Ook gaan de globale voordelen van een geïntegreerd Europa boven bij manier van spreken "het vallen over 1 bepaald artikel".

Vooraleer deze Europese grondwet te stemmen, heb ik ze wel degelijk gelezen en heb ik ook het debat - dat eraan voorafging - gevolgd.

Principieel ben ik tegen referenda. In een echte democratie wordt er bij verkiezingen beslist.

Met vriendelijke groeten
Ludwig Vandenhove
Ludwig, jongen, gelooft u nog dat we in een democratie leven! Neen we leven in een particratie dat is toch duidelijk na al hetgeen er gebeurd is op politiek vlak en gerechtelijk vlak. Vindt u het maar normaal dat het gerecht, dat onafhankelijk hoort te zijn, door de politiek gestuurd wordt om bepaalde uitspraken uit te lokken in verband met het Vlaams Belang om die partij te nekken en de andere zgn politiek corrrecte partijen te bevoordeligen. Dit is zuivere discriminatie niet waar! Vindt u het maar normaal dat de politiek ondemocratische wetten brouwt en de grondwet wijzigt om één democratische partij nl het Vlaams Belang te nekken en meer dan 1.000.000 Vlaams Belang kiezers uit te maken voor racisten, facisten, mestkevers en leugenaars!
Vindt u het maar normaal dat het cordon sanitaire in stand gehouden wordt tegen het Vlaams Belang, waardoor die partij niet kan deelnemen aan de macht, ondanks dat ze de grootste partij is in Vlaanderenland! Dit is niet erg democratisch hé Ludwig, maar wel zeer duidelijk facistisch! of niet soms?
Dat de rooien tegen referenda waren en zijn dat weten we nu al stilaan. Maar u moet me toch eens uitleggen waarom u principieel tegen bent?
en waarom hebt u zo'n schrik van het houden van een referendum?
Een referendum is méér democratischer als wetten maken in het parlement waar enkelen zich het recht toe eigenen om te durven zeggen dat ze spreken in naam van vele Vlamingen, dit noem ik particratie.
Dit Belgisch politiek systeem is dringend toe aan structurele hervormingen in de richting van een directe democratie, waarin de bevolking ook inspreekrecht krijgt. Met de huidige ontwikkelingen sturen we direct af op een dictatorisch politiek bestel, met andere woorden naar nog méér particratie! Dus u verkoopt hier een grove leugen door te stellen dat er enkel beslist zou worden bij het houden van verkiezingen, de waarheid is dat u door verkiezingen er een schijn democratie wil inhameren bij de bevolking, waardoor u uw werkwijze van machtsuitoefening wil legitimeren. De kiezers beslissen niets, de partijen doen dit voor ons of niet soms, niet erg democratisch hé Ludwig als u het mij zou vragen!
MisterXYZ is offline