Weet je wat ik echt vreemd vind in deze zaak? Van Bellingen is als kind geadopteerd door Vlaamse ouders. Met andere woorden: hij is destijds zonder boe of bah uit zijn natuurlijke omgeving weggerukt en naar een ander continent gebracht.
Zijn adoptie-ouders zullen het goed gemeend hebben, maar ik stel me toch vragen bij buitenlandse adopties. Deze mensen hebben er 1 kind mee gered, maar hoeveel worden er in Afrika nog steeds uitgebuit, verhongeren er en ga zo verder.
Daarnaast: als we allemaal zo een sukkeltje naar hier gaan halen, wie is dan de toekomst voor Afrika? Hoeveel Indische kindjes zijn er destijds niet als modegrill geadopteerd? Ik heb er met 2 in de klas gezeten en ken er nog.
Het is in mijn ogen verkeerd om kinderen uit hun omgeving weg te rukken. Dan krijg je situaties zoals Van Bellingen. Deze man is qua cultuur en ingesteldheid misschien wel Vlaams, maar zijn uiterlijk spreekt dat tegen.
Het is zoiets als gewone melk in een brik van chocolademelk verkopen. Het schept verwarring.
Ik begrijp dat mensen met goede bedoelingen een arm zwartje een kans willen geven, maar doen ze het wel op de juiste manier? Deze zaak doet me twijfelen.
Denk eens aan de Afrikanen die vroeger ook tegen heug en meug van hun continent weggerukt werden om als slaven in de Nieuwe Wereld verkocht en uitgebuit te worden. Blijkbaar heeft men het nog moeilijk om deze mensen als volwaardig te aanvaarden in de overwegend blanke, hogere kringen van de USA.
In plaats van te veroordelen, kunnen we ons eens afvragen of het nog steeds geen natuurlijke reflex is om te kiezen voor iemand waar je je op het eerste zicht het best mee kan associëren. Bij mensen zoals Van Bellingen, is dat eerste zicht dus bedriegelijk.
Soms kan dat tot vreemde situaties leiden, met goede bedoelingen. Ik heb ooit eens een verkoper in een winkel spontaan zijn beste Frans en Engels weten bovenhalen, toen er een zwarte klant binnenstapte, terwijl die man gewoon Nederlands sprak.
Ironisch genoeg stapten er daarna twee blanke mannen binnen en toen de verkoper hen in het Nederlands aansprak, bleek het om 2 Polen te gaan, die compleet geen Nederlands verstonden.
Dat is dus wat ik bedoel met de eerste indruk kan bedriegen. Als de inhoud en de verpakking iets anders aangeven, is het nog moeilijker om het mentale bedrog, waar je sowieso vatbaar voor bent, te doorzien.
Laatst gewijzigd door Boadicea : 2 februari 2007 om 16:16.
|