Los bericht bekijken
Oud 12 november 2003, 15:42   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Buikdans onder vuur in Egypte

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 11 NOV. Buitenlandse buikdanseressen zijn in het geweer gekomen tegen het besluit van de Egyptische regering om hen niet langer in Egypte te laten werken. De regering zegt dat ze de inheemse buikdansindustrie wil beschermen, en geeft daarom sinds kort geen werkvergunningen meer uit aan buitenlandse buikdanseressen.

De in Iran geboren Britse Liza 'Laziza' Gray aan het werk als buikdanseres in Kairo. Foto AP

De Australische Caroline Evanoff en een Russische die bekend staat als Nour hebben de rechter ingeschakeld om het regeringsbesluit aan te vechten. En de Franse Ketty heeft haar minister van Buitenlandse Zaken, Dominique de Villepin, geschreven om hen te vragen in Kairo tussenbeide te komen. ,,Moet ik mijn carrière opgeven?' schreef Ketty. ,,Ik vertegenwoordig de goede betrekkingen tussen Frankrijk en Egypte, door mijn nationaliteit en mijn beroep.'' Het antwoord van de minister is niet bekend.

De vraag is: is de maatregel echt bedoeld om de eigen danseressen te beschermen of gaat het om de zoveelste concessie van de autoriteiten aan de machtige moslim-fundamentalisten, die een gestage islamisering van de maatschappij hebben afgedwongen? Kortom: weg met de zedenbedervende, zondige buikdanseressen, kan niet schelen dat de traditie tot op de tijd van de farao's teruggaat?

Alles wijst erop dat dit vooral een nieuwe stap is in de strijd tegen de buikdanseressen, die al tientallen jaren aan de gang is. Want er zijn nauwelijks Egyptische danseressen meer, en niet zozeer door de concurrentie met de buitenlandsen maar omdat zij gestaag zijn afgeknepen. President Nasser decreteerde al in de jaren vijftig dat Egyptische danseressen hun buik moesten bedekken. Begin jaren negentig dreigden extremisten elke buikdanseres die ze tegenkwamen te geselen, en probeerde hun meer geciviliseerde vleugel de buikdans via de rechter te verbieden. De groot-mufti, Egyptes hoogste islamitische rechtsgeleerde, bepaalde in 1999 dat Egyptische buikdanseressen (en actrices) alleen op Haj, pelgrimstocht, naar Mekka mochten als ze beloofden hun werk op te geven. In de tussentijd zijn tal van verdere regels voor kleding en dans - niet te sexy - afgekondigd die door de zedenpolitie scherp worden gecontroleerd.

Onder die omstandigheden is het aantal Egyptische buikdanseressen verminderd van meer dan 5.000 in de jaren vijftig tot ongeveer 350 nu. Het is geen beroep meer waarmee je voor de dag kunt komen. En er is ook geen vraag meer naar voor een voorstelling op trouwpartijen, zoals vroeger gebruik was. Dat past immers niet in de huidige moraliteit.

Voor de buitenlandse danseressen gelden de regels niet. Maar zij moeten er nu helemaal uit.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden