Los bericht bekijken
Oud 12 november 2003, 18:33   #66
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Zoals ik het nu zie was het 'christendom' iets dat "als vanzelf" moest ontstaan binnen de nieuwe politieke constellatie van een "Groot Rijk". In de eerste eeuw werden dan die bewegingen die door de Helleense Wereld tot stand gekomen waren in een meer formele vorm gegoten.
Let er wel op dat de oudste teksten in het Hebreeuws en het Assyrisch werden geschreven, wat eens te meer de versie "religieuze shopping" boven geconstrueerde godsdienst benadrukt.
De keuze was zo groot in het grieks-romeinse rijk dat men geen nieuwe religie moest uitvinden: ze lagen voor 't rapen...

Citaat:
Let er wel op dat de oudste teksten in het Hebreeuws en het Assyrisch werden geschreven, wat eens te meer de versie "religieuze shopping" boven geconstrueerde godsdienst benadrukt.
Hier ga ik toch even de mist in filosoof, verklaar u nader zou ik zeggen.

Om dan even terug te keren naar het waarom van het ontstaan van het christendom (als meest succesvolle religie) in de aangeduide periode.

Ik raak er meer en meer van overtuigd dat de vorm van een religie heel erg afhankelijk is van de politieke en sociaal-economische constellatie waarin de mensen leven.

Volgens mij is de vorm waarin een bepaalde religie zich manifesteert een soort van weerspiegeling van de maatschappij waardoor ze gegenereerd wordt. De spirituele behoeften van de mensen zullen onder deze omstandigheden anders veruitwendigd worden dan onder andere omstandigheden.

Zo kunnen we de leefwereld van de 'primitieve volkeren' trachten voor te stellen en ons trachten in te denken hoe de spiritualiteit in zo'n gemeenschap, waar iedereen iedereen kent en waar iedereen het eigen leefdomein of territorium door en door kent, naarboven zou kunnen komen.

Vervolgens stellen we ons de leefwereld voor van de mens in de primitieve nederzetting, wiens leefwereld een pak kleiner is geworden en die stilaan begint te vervreemden van de natuurlijke omgeving en leefstijl en die zijn oogst moet verdedigen tegen toevallige of minder toevallige passanten.

Stellen we ons vervolgens de situatie voor van de Oude Beschaving langs de rivieren als de Nijl, de Tigris en Eufraat of de Indus en Sarasvati met hooguit een paar miljoen inwoners. Hier is de mens een 'burger' geworden, die zich samen met andere 'onderdanen' verbonden weet door een gezamenlijke stroom, hoewel hij waarschijnlijk nooit het gehele stroomgebied zal te zien krijgen.

Beschouwen we tenslotte het "Super-Rijk" met tientallen miljoenen inwoners. Hierin is de mens helemaal niet meer verbonden met zijn andere "mede-burgers". Alles wordt boven zijn hoofd beslist en hij heeft nog maar een minimale inbreng in de besluitvorming.
Vreemdelingen die van alle kanten in de thuiswereld toekomen zorgen tenslotte voor de uiteindelijke totale vervreemding en verwarring. Een gevoel van ontworteling en verwezing en vereenzaming maakt zich meester van de mens die zich vroeger verbonden wist met zijn stam, dorp of streek.

Het spreekt vanzelf dat een dergelijke ommekeer in de manier van samenleven een weerslag moet gehad hebben op de spirituele beleving van de mensen.

In plaats van zich tot de gezellige goden van thuis te keren met zijn dagdagelijkse beslommeringen gaat men zijn heil zoeken bij "heilsleren" ("als je dit en dat doet dan bekom je dit en dat voordeel" en dan meestal nog in het "leven na de dood", want in dit imperfecte tranendal valt toch niet veel vreugde te rapen).
Darwin is offline   Met citaat antwoorden