Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore
Speelt absoluut geen rol. Doet totaal niet terzake. Sterker nog: dergelijke utopische visies kunnen de VN of andere organisaties enkel benadelen. Er is immers geen gebrek aan utopen. Die sukkels zouden nog durven geloven dat dergelijke zever in de praktijk werkt, met alle gevolgen vandien. Me dunkt dat de VN hier al voldoende onder geleden heeft.
|
De ideologisch-utopische benadering heeft een louter theoretisch - noem het voor mijn part filosofisch karakter - en heeft aldus haar nut. Ik begrijp echter dat dit vanuit uw real-benadering niet relevant is.
Wel kan ik volgen als u stelt dat ideologisch-utopische gefilosofeer de plaats niet mag innemen van de real-benadering en dat is voor de UN - niet enkel voor die organisatie trouwens - het geval geweest.
Ik denk graag utopisch, maar weet dat ik niet in een utopie leef.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore
En meer kan het ook niet zijn in een real-politieke benadering; de enige die telt. Gelijkwaardigheidsbeginsel zal enkel werken wanneer staten gelijkwaardig zijn: nooit. Rusland en Bhutan dezelfde stem? Dream on. Uitsluiten van staten onbelangrijk in een forum. Praten kan nooit geen kwaad. Ook niet met dictators. Uitsluiten zorgt er enkel voor dat het land underground zal moeten opereren. Heeft geen nut, staat blijft volgens zelfde principes functioneren.
Een wereldregering? Mogelijk: wanneer één land de wereld veroverd heeft. Niet vroeger. Dat wordt dus wachten op een kruising tussen Bismarck, Napoleon en Gandhi.
|
Gelijkwaardigheid slaat enkel op het hebben van een stem, niet op de macht (bevolking, economie, ...) al dusdanig van een land.
Uitsluiten van een forum kan steeds (een vereniging bepaalt wie en onder welke voorwaarden iemand lid wordt/blijft), maar dit betekent niet - zoals u fout concludeert - dat dialoog met niet-leden niet kan doorgaan.
In mijn real-politieke benadering ga ik niet uit van een wereldregering maar van de UN als uitsluitend dialoogorganisatie zonder afdwingende bevoegdheden, zonder veiligheidsraad en zonder allerhande humanitaire aanhangsels.