Een Waalse premier zou hoe dan ook een goede zaak zijn. Gedaan met de Vlaamse hoogmoed en arrogantie. Meer dan 30 jaar Vlaams eersteministerschap is ook ietwat buiten verhouding, vind ik. Alsof alleen Vlaanderen capabele figuren zou hebben om het land te leiden.
Of Michel de beste kandidaat is, weet ik niet. Ik ben geen liberaal, maar hij zou voor mij acceptabeler zijn dan andermaal Verhofstadt of een sprong in het ongewisse met de maar wat aanmodderende Reynders.
Waarom er zoveel verzet bestaat tegenover DiRupo is mij al helemaal een raadsel: zelfs als je hem als een tegenstander ziet - of beter nog: juist wanneer je dat doet - kun je zijn premierschap zien als een manier om hem te 'neutraliseren'. Persoonlijk mag ik die man wel: zijn Nederlands blaast me niet van de sokken, maar de man heeft zich opgewerkt van eenvoudige migrantenzoon tot doctor in de scheikunde en toppoliticus in Wallonië. Hij heeft alle smeerlapperij ten aanzien van zijn persoon overleefd (de kwestie-Trusgnach), neemt (te) veel hooi op zijn vork, weet zijn schip (de PS) drijvende te houden waar het onder minder stuurmanskunst allang was gezonken, is een uitstekend onderhandelaar (tot ergernis van de andere kant van de tafel) en een innemende, charmante persoonlijkheid. En nog een janet ook, wat nog een aardige primeur oplevert voor ons land (twijfels over Angela Merkel terzijde latend).
|