Ik heb geen probleem met de brief van Urbanus. Hij zegt een aantal rake dingen. Alleen wordt de hele discussie weer in een klassiek links/rechts-denken gevoerd, met alle karikaturen vandien. Urbanus suggereert dat 'links' iedereen die een blokje omloopt om een kluitje luidruchtige Marokkanen te ontlopen 'racistisch' noemt. Persoonlijk loop ik niet zo gauw een blokje om: ik ben nogal lui en in de praktijk is luidruchtigheid niet noodzakelijk synoniem met criminele intenties. Maar ik begrijp perfect dat sommige mensen minder zeker van zichzelf zijn: vrouwen, ouderen, jonge kinderen etc, en dat die mensen naderhand denken: "al goed dat ik een blokje om ben gelopen, anders was ik vast aangerand geweest".
Wat me uiteindelijk dwarszit aan deze brief is dan ook dat ik, die mezelf toch eerder als links beschouw, me aangevallen voel met verwijten die helemaal niet op mij van toepassing zijn. Ik ga daar ook niet zwaarder aan tillen dan noodzakelijk, maar het schetst wel de polarisatie tussen 'links' en 'rechts', alsof 'links' staat voor bepaalde dogma's die iedereen die zich links noemt zou ondertekenen op straffe van excommunicatie.
|