Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Je kunt discussiëren over de kwaliteit van de jobs, de hoogconjunctuur en ook de openbare en gesubsidieerde dienstensector.
Maar juist is juist : de belofte is nageleefd, hoe zwaar de kritiek er ook op was in het begin. Toch?
|
Ik denk dat je in je verheerlijkende euforie toch wel enige zaken over het hoofd ziet.
In de eerste plaats ga je voorbij aan de laatste alinea van hetgeen je quote, met name 'Kritiek'. Daar worden de euforische cijfers sterk gerelativeerd.
Het surplus aan jobs dat het NIS meldt, komt voort uit een extrapolatie van een beperkte enquête. Dit betekent dus een foutmarge.
Hier kan je meer lezen over de enquête:
http://www.statbel.fgov.be/products/pm31_nl.asp#6
Het INR (Instituut voor de Nationale Rekeningen) daarentegen werkt met feitelijke cijfers en wat blijkt? Het INR spreekt over 130.000 bijkomende jobs waarvan het grootste deel in openbare of gesubsidieerde sectoren. Dat werpt al een gans ander beeld op het gegeven natuurlijk.
Verder moet worden nagegaan in hoeverre het surplus aan jobs een resultaat is van een normale economische groei dan wel het resultaat van de door Verhofstadt gevoerde politiek.
Ook om welke jobs het gaat is van belang (parttime of fulltime?).
Ik denk, Antoon, dat als je dit alles in rekening brengt, de invloed van Verhofstadt op de jobcreatie minimaal tot onbestaande zal zijn. Als men de jobs die kunstmatig werden gecreëerd in de openbare en gesubsidieerde sector buiten beschouwing laat natuurlijk, want op die manier los ik de werkloosheid in dit land binnen het jaar op.
Dit is een evidente zet - passend in de verkiezingsstrijd - die er moet voor zorgen dat Verhofstadt in het middelpunt van de belangstelling blijft staan. Voor Verhofstadt is het erop of eronder en dus worden alle registers opengetrokken. We hebben het laatste nog niet gezien, daar kan iedereen van op aan. Het komt er - vooral tijdens de komende maanden - op aan alles in de context van de verkiezingen te plaatsen en kritische ingesteldheid is, meer dan anders, noodzakelijk.