Los bericht bekijken
Oud 15 november 2003, 18:34   #33
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Benjamin is zo'n typische franstalige. De Vlamingen kunnen ontploffen, zolang ze 10 miljard euro per jaar in het ontwikkelingsland Wallonië pompen, is het goed. Voor de rest lachen we ze uit.
Onzen Henri komt welgeteld één Waal tegen (Benjamin) die hem zijn mening zegt, en woeps! Opeens denkt volgens Henri elke Waal zoals Benjamin, en is Benjamin verworden tot "de typische Waal".

Totdat de mening van iedere Waal is gekend en een gewogen gemiddelde is berekend, is Benjamin een uniek element uit Wallonië als individu, en zeker niet gelijk te stellen aan "de typische Waal".

Maar wiskundige principes of redeneringen uit de logica zijn soms ver te zoeken...
Wat mij tegensteekt, Foundation, is de arrogantie waarmee zulke dingen gezegd worden door de franstaligen.
Zij denken dat zij hoog van de toren mogen blazen omdat de franstalig zijn. Terwijl hun economie op geen zak trekt en ze zonder Vlaams geld een zielig ontwikkelingsland zijn.

Benjamin is trouwens niet de enige franstalige die ik ontmoet heb.
Heel lang geleden op schoolreis was ik al in Wallonië, en toen weigerde een cafébazin ons, "sales flamands" (ik weet niet hoe je dat schrijft), te bedienen.
En in Brussel ben ik door enkele franstaligen opzettelijk de verkeerde kant opgestuurd omdat ik Nederlandstalig ben.

Dat is wat mij tegensteekt: de arrogantie. Een OCMW'er moet zich niet superieur voelen, hij moet blij zijn dat hij steun krijgt.
Henry, je bent duidelijk gefrustreerd. Alsof uw ervaring in Wallonië uniek was. Hoeveel keer hebben we geen problemen aan de Vlaamse Kust gehad enkel en alleen omdat we met elkaar Frans spraken (in een groep van Franstaligen) : "U bent in Vlaanderen, u moet Nederlands spreken". Het probleem dat u in een waalse café heb gekend, heb ik ook aan de Vlaamse Kust met franstalige vrienden gekend. In een café van Blankenberge, om precies te zijn.
Benjamin is offline   Met citaat antwoorden