Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb
Volgens Spirit sterven dus jaarlijks 367 personen door vuurwapens in Belgie (moord + zelfmoord) ? Wat zijn de echte feiten ?
1) Er worden (officiële cijfers van de Federale Politie) gemiddeld slechts 100-110 personen per jaar vermoord in Belgie. In max 40 % van de gevallen wordt een vuurwapen gebruikt. Dit zijn dus max 44 vuurwapen moorden/doodslagen/... per jaar. Volgens schattingen (op basis van detail duitse cijfers) is 5 % het slachtoffer van een legaal wapen, 95 % het slachtoffer van een illegaal wapen). Geen enkele wapenwet kan misdaden met illegale wapens tegenhouden
2) Plegen er dan 323 personen zelfmoord met een vuurwapen per jaar in Belgie ? Neen, vuurwapens bij zelfmoord zijn te verwaarlozen (Opsplitsing zelfmoord : 36 % verwonding scherp voorwerp, 23 % verhanging/verstikking, 16 % sprong van hoogte, 9 % verdrinking, 7 % met voertuig, 6 % door van snel voorwerp te springen, vuurwapens worden zelfs niet vermeld in de analyse ... : 97 % van de zelfmoorden gebeuren dus zeker al niet met vuurwapens). Bron http://users.ugent.be/~cvheerin/jaar...Nederlands.pdf. Op een totaal van 2500 zelfmoorden per jaar in Belgie, zijn er dus zeker minder dan 3 % die met vuurwapens gebeuren. Zelfs als het 3 % zou zijn, betekent dit 75 zelfmoorden door vuurwapens?
Dus Spirit verkondigt onwaarheden door te beweren dat vuurwapens verantwoordelijk zijn voor 367 vuurwapendoden per jaar in Belgie. Het zijn er dus duidelijk minder dan 44+75 = 119 (in het meest negatieve scenario)
|
ik was gisteren iets te vermoeid om de cijfers correct weer te geven
Het aantal zelfmoorden met vuurwapens is nog veel minder dan hierboven beschreven : 76 % van de zelfmoorden gebeurt door vergifting, 24 % door verwonding. Van deze 24 % die zelfmoord pleegt via verwonding, kan de opsplitsing gemaakt worden in : 36 % verwonding scherp voorwerp, 23 % verhanging/verstikking, 16 % sprong van hoogte, 9 % verdrinking, 7 % met voertuig, 6 % door van snel voorwerp te springen, vuurwapens worden zelfs niet vermeld in de analyse ... Dus maximum 3 % op 24 % (=
0,8 % van alle zelfmoorden) gebeurt met vuurwapens
Het aantal vuurwapendoden in Belgie is dus maximaal :
- moord/doodslag/... :
44 (waarvan de grote meerderheid met illegale wapens)
- zelfmoord :
20 (0,8 %)
Dus max
64 vuurwapendoden per jaar in Belgie, geen
367 zoals Spirit beweert.
Mischien kan Spirit even specifieren naar welke "internationale studies" Geert en Els steeds verwijzen ? Door wie uitgevoerd, waar gepubliceerd, ... ? Ik heb het voorbije jaar quasi alle beschikbare studies gelezen over vuurwapenbezit en criminaliteit (zowel over situatie in de USA, UK, Australie, Europa, ...), maar ik heb nooit studies gevonden die aantonen wat Spirit beweerd. Maar ik leer steeds graag bij, dus zal ook met aandacht de "spirit studie" ontleden ...