Los bericht bekijken
Oud 12 februari 2007, 18:42   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Daarom moeten nu gefortuneerde gepensioneerden (daar zit het kapitaal) solidair zijn met de minder gefortuneerde gepensioneerden van nu.
Zo komt er ruimte vrij om de nu-werkenden al deels op een kapitalisatiesysteem te laten overgaan.
Maar ja , welke partij wil dat verkopen ?
Een andere oplossing is een onafhankelijk Vlaanderen.
Alhoewel niemand juist weet wat de transferten zijn, neem ik maar het cijfer van Aernhoudt, zijnde €3/dag/vlaming
3X360(ongeveer)X75jaar = € 81000 = (Freya) 3250000 belgische frankskes
Als je dat begint te sparen vanaf je geboorte dan heb je gekapitaliseerd ....
Anderzijds, zie voorgaande, acht ik de kwaliteit van leven vanaf je 55ste anders in dan vanaf je 65ste.
De huidig gepensioneerden hebben ongeveer een tiental, meestal kwaliteitsvolle, jaren surplus t.o.v. de volgende generaties gekregen.
Bovendien haal ik hier nog maar eens aan of je nog meekunt op je 60ste?
Niet vergeten dat de huidige jongeren ontzettend "snel" leven en weleens een burn-out kunnen krijgen.
Daar waar zij 40+-ers reeds als oud bestempelen, wil ik hen wel eens op hun 40ste zien.
Waarom zou ik als ambtenaar, die mijn leven lang een lagere wedde gekregen heeft in ruil voor een beter pensioen, moeten solidair zijn met een zelfstandige die in zijn aparte zelfstandigenpensioenkas nooit iets fatsoelijks heeft willen afdragen?
En zullen de zelfstandigen die hun zaak net voor hun pensioen hebben overgelaten voor enkele honderduizenden euros ook uitgenodigd worden tot solidariteit?
En zullen de vw-arbeiders die er nu onderuittrekken met een premie van 125.000 € ook meegaand zijn in die solidariteit?
En moet de bezitter-spaarder van een ouderwetse kasbon meer solidair zijn nu, dan zijn vriend die er enkele jaren terug alles doorgedraaid heeft en niets gespaard?

Zeg mij, welke solidariteit bedoel je?

't Is allemaal rap gezegd, maar om het in de praktijk te zetten en erdoor te krijgen ... dat is andere koek jong.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden